5 047 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Kostnad för Dränering
Vi har precis köpt hus och det behövs dräneras. Jag har sökt på nätet efter några tumregler hur mycket det kostar, men jag har inte hittat något. Arbetskraft har jag, men när det gäller material och maskiner.... ???
Vi skulle uppskatta om någon som har dränerat skulle kunna ge mig en uppskattning.
Vi skulle uppskatta om någon som har dränerat skulle kunna ge mig en uppskattning.
Hinken skrev:
bra fråga den frågan har varit uppe flera gånger.. Det har slutat med att man får läsa trådarna här o skaffa sig en egen uppfattning...
Det verkar som det finns 2 läger isodrän/portodrän o liknade samt Platon lägret..
båda läger hävdar att deras metod är bäst. Talar man med yrkes folk är det likadant.. Så Det är bäst att man skaffar sig en egen uppfattning..
Tror inte att någon av metoderna är helt fel = blir nog bra vad man änn väljer.. men hur det sen ser ut om 20 -40 år.. det vet man inte..
Hej
Jag har dränerat mitt hus med isodrän 100 mm. Vi har cirka 40 löpmeter runt huset och det genomsnittliga djupet att gräva var ungefär 1,7 m.
Jag köpte material som gick på i storleksordningen 30.000 (isodrän + duk + 110 rör + makadam + list mot grund för att fästa duk + åldersbeständig plast). Jag hyrde en grävare för kompispris (5.000). Arbetet tog cirka 100 timmar. Skulle jag köpt in det hela så skulle det kosta cirka 2000-2500 kr/löpmeter. Jag "tjänade" alltså cirka en femhundring i timmen på att göra det själv.
Jag återfyllde med befintliga massor. Vill man ha mindre skador på sin trädgård skall man frakta bort dessa och ta in nytt den dag man skall fylla igen.
Jag har dränerat mitt hus med isodrän 100 mm. Vi har cirka 40 löpmeter runt huset och det genomsnittliga djupet att gräva var ungefär 1,7 m.
Jag köpte material som gick på i storleksordningen 30.000 (isodrän + duk + 110 rör + makadam + list mot grund för att fästa duk + åldersbeständig plast). Jag hyrde en grävare för kompispris (5.000). Arbetet tog cirka 100 timmar. Skulle jag köpt in det hela så skulle det kosta cirka 2000-2500 kr/löpmeter. Jag "tjänade" alltså cirka en femhundring i timmen på att göra det själv.
Jag återfyllde med befintliga massor. Vill man ha mindre skador på sin trädgård skall man frakta bort dessa och ta in nytt den dag man skall fylla igen.
Klicka här för att svara