Vi är på gång att köpa en kommunal tomt i Edane, utanför Arvika. Tomten är på strax över 1000 m2.
Priset på tomten är 25 tkr, men jag tycker anslutningsavgifterna fär el och VA är höga, 12 tkr resp 65-70 tkr. Är detta högt eller ligger det på "normal" nivå.
Har sett i andra inlägg här på forumet att en del kommer undan med nästan 35 tkr lägre pris.

Det är billigt, här i Kalmar kostar det 92000:- resp 18750:-

I Håbo tror jag det kostar 140000+moms >:( för VA och ca 20000 för el.
/ Chef

Här i Umeå får vi betala 115.000:- för VA och 15.000:- för el.

Oj, oj, då va de inte så dyrt ändå, så jag skall väl inte klaga. ;D

HPL204 skrev:
Oj, oj, då va de inte så dyrt ändå, så jag skall väl inte klaga. ;D
nä...i synnerhet inte med tanke på vad du skulle betala för tomten 8)

En fråga ang. anslutningsavgifter...Vi har köpt en tomt där det idag står ett gammalt fritidshus. Vi ska ta över det elabonnemanget som fanns sen tidigare, och det kostar ju ingenting enl. Vattenfall. Men nu fick vi ändå en faktura på 15.000kr från vår grundentreprenör för elanslutning. Hur kommer det sig...? Jag ska ringa och fråga i morgon men tänkte om någon vet hur det ligger till när det finns en gammal anslutning.

Räkningen för elanslutning, om det nu var en inkopplingsavgift, borde komma från ägaren av elnätet inte från grundentrepenören. Är det inte ingrävning och sådant du fått betala för?

Jo, räkningen gällde tydligen ingrävning och sånt...det stod bara så konstigt på fakturan: "elabonnemang" ::)

Vi fick betala 90000 kr för vatten och avlopp plus 50000 i vägavgift. Då vill jag tillägga att tomten kostade 740 000 kronor i inköp. Utan avlopp o vatten....... Vi ska bygga utanför -Göteborg..närmare bestämt i Landvetter. :o

Vi ska betala 125000kr för VA och 70000kr i vägavgift >:( Tomten kostade 810000kr och vi bygger två mil utanför Stockholm.

här fick vi en va kostnad på ca 90 000
el anslutning ca 15 000
vi måste oxå ha fjärrvärme så 12 500 till samt tillkommer en planavgift på ca 10 000

Till labela36
vart i Ludvika bygger ni?

kollade inte om du hade en sådan ;D
Fint hus, hade ingen aning om att det forfarande byggdes hus där ;)

Är det neranför nya skolan som inte är så ny längre :-/?

Vad menas med "ingrävning av el" ?

Vi har likt jaanas en tomt där det står (eller sedan förra helgen, stod :)) ett mindre fritidshus. El och tele kommer från luftledning (elstolpe c:a 10m från platsen för det kommande huset). Vi har ett "vilande" abbonemang hos den lokala el-leverantören.

Jag hoppas att det inte tillkommer någon stor utgift för elanslutning e.dyl. då vi redan betalt 1.500.000:- för tomten, kommer få betala 100.000 för VA och runt 300.000 för markarbeten... :-/

Bra Alter_ego att du ställde den frågan...Jag är fortfarande inte säker på vad vi betalar för fast jag har frågat vår markentreprenör :-[
Känner mig lite dum...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.