Byggahus.se

Vanligaste misstagen vid LECA-murning

1. M
    Medlem · 892 inlägg

Re: Vanligaste misstagen vid LECA-murning

Standardstorleken vid hus- och garagegrunder är 15x19x19cm. Även vid sutteränggrunder änvänder man de blocken.

2. A
    Medlem · 419 inlägg

AndreasK

Medlem

Ujuj, alla som har lämnat pris på LECA har bara lämnat på (BxLxH) 29x59x19

Priset jag har fått är 32 kr/st (vid 1000 st)

46 kr/st för 29 cm ISO-block.

3. M
    Medlem · 892 inlägg

Oj, där ser man.

Har du funderat på att använda Lecas ISO-block? I så fall skulle det vara intresant att höra en motivering till det. Jag anser att de blocken inte bör användas.

Vad är det du ska mura för någonting?

4. Starfighter
    Medlem · 278 inlägg

Magnus: Varför inte isoblock? Jag har funderat på dem till ett blivande varmgarage.

5. M
    Medlem · 892 inlägg

Jag har murat med Leca ISO-block vid några husgrunder och kommit fram till följande..

Blocken är betydligt dyrare än vanliga 19cm block. jämför man den totala kostnaden med att mura upp en vanlig 19cm vägg och sedan regla upp med 45x45 reglar och klä med gips eller OSB så handlar det om samma pengar. Kanske det till och med är biligare att tilläggsisolera, man slipper ju putsen på insidan! Dessutom får du många köldbryggor med ISO-blocken, speciellt i hörnen på huset.

Inte oviktig är den ergonomiska aspekten. Hörnblocken väger om jag minns rätt uppemot 30kg styck, och det är inte vidare hälsosamt för ryggen att hantera dessa.

Så, fördelen enligt mig att mura med vanliga block och sedan tilläggsisolera är:

- Enklare murning
    - Bättre och mer heltäckande isolering
    - Trevligare innervägg i garaget
    - Mer kostnatseffektivt
    - Mer ergonomiskt.

SÅ, har jag förklarat ingående nog? Vore intressant att se närmare kalkyler på detta för ditt fall.

• Laddar…
  6. A
    Medlem · 419 inlägg

AndreasK

Medlem

Jag skall bygga hus någon gång nästa år och 2/3 delar av källaren kommer ligga under mark.

Jag funderar på att använda ISO-block ovan jord och LECA under jord.

Isolering bör väl ligga på utsidan för att få kondenspunkten så långt från insidan som möjligt, eller?

7. M
    Medlem · 892 inlägg

Nej isoleringen i ISO-blocken ligger i mitten! Så det är ca 10cm skumplast i mitten med 10 cm leca på var sida. Jag hade nog istället valt vanliga 19cm lecablock och sedan reglat upp med 45x45 reglar på insidan, isolerat och klätt med gips. Då får du ju en "riktig" innervägg dessutom!

8. Starfighter
    Medlem · 278 inlägg

Tack för en mer ingående förklaring!

Min kalkyl?

Garage 100 000 - 150 000 kr ;D

9. Bob_the_builder
    Medlem · 2 036 inlägg

Du menar väl 19x19x59?

10. Bob_the_builder
    Medlem · 2 036 inlägg

Nej, du har nog rätt i att det krävs bredare block vid murning under mark.

11. M
    Medlem · 892 inlägg

Ja helt rätt!

19x19x59 var det jag menade, ingenting annat!

12. P
    Medlem · 117 inlägg

Pure

Medlem

Den där skumplasten...vet Magnus eller någon annan om dess åldersbeständighet? Hur länge har iso-blocken funnits?

kanske bara är min vanliga reaktion när ordet skumplast dyker upp i byggsammanhang...

13. M
    Medlem · 892 inlägg

Precis, olika plaster skall man vara försiktig med. Ytterligare ett skäl till att hellre isolera innanför muren!

Jag vet inte något om dess åldersegenskaper, men klart är att solljus tar hårt på den. Har sett det på block som legat utomhus. Plasten kan liknas vid fogskum, det har samma utseende och känns likadan.

Jag vet inte när dom kom, men har i alla fall funnits i 4-5 vad jag vet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.