Hu, dags att dränera källaren, går inte att vänta längre..! Men vi har ett litet dilemma som vi inte vet hur vi ska lösa. Vi har nämligen halv källare och halv torpargrund. Att man bara sätter matta på källardelen förstår jag ju, men hur gör man med dräneringsrören? Måste man inte lägga det runt torpargrunden också, och i vilken nivå i så fall? Det är mest en sida av huset det gäller, och där delas grunden i mitten av väggen. Jorden är lerjord.

Jag vet inte "rätt" svar men man kan ju tänka sig att man börjar dränera den låga delen och sedan låter man röret "falla" ned till källarens drän. nivå och fortsätter sedan därifrån.

Ja, det låter ju logiskt. En annan dum fråga, var leder man vattnet sen? Måste man göra någon slags stenkista. eller räcker det med att leda det till ett dike??

Hittade lite info här på sidan:

Dränera
Om yttermurarna står på ogenomsläpplig mark måste dräneringen runt huset förses med genomstick till marken under kryputrymmet. Ojämnheter på marken ska jämnas till och lutas svagt mot yttermurarna så att inga vattensamlingar kan uppstå. Ovanytan av marken bör täckas med ett lager av ca 10 cm kapillärbrytande grus. Det här lagret ska stå i förbindelse med den yttre dräneringen av huset.

Mer finns att läsa för den intresserade

http://www.byggahus.se/bygga/grund_torpargrund.htm

/Zeb

var leder man vattnet sen? Måste man göra någon slags stenkista. eller räcker det med att leda det till ett dike??
Gör det som verkar mest lämpligt. Jag ledde ut det i ett dike som låg bra till.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.