4 843 läst ·
11 svar
5k läst
11 svar
Grävare
Hade tänkt att fixa till parkeringen hemma som just nu består av gräsmatta. 
Vad kan en grävare kosta? Kostnad för bärlager/ton? Ska man ha någon slags geoduk under eller över bärlagret? Kostnad för geoduk? All information mottages gärna.
Vad kan en grävare kosta? Kostnad för bärlager/ton? Ska man ha någon slags geoduk under eller över bärlagret? Kostnad för geoduk? All information mottages gärna.
Grävare: mellan 600-700kr/tim inkl moms
Bärlager: mellan 100-125 kr/ton inkl moms
Geoduk: under bärlager
Pris geoduk: ca 4kr/m2 inkl moms
Bärlager: mellan 100-125 kr/ton inkl moms
Geoduk: under bärlager
Pris geoduk: ca 4kr/m2 inkl moms
Skall ni göra lite större ytor så är det bättre med en bredare duk, men den kanske inte säljs på sådana ställen. Kvaliteten är nog likvärdig, men kvadratmeterpriset säkert skyhögt. Ring runt till någr entreprenörer och fråga om ni kan få köpa några meter duk, det är nog bäst och billigast.Nanoo skrev:
Enligt många så behövs inte fiberduken då ogräset kommer uppifrån, förutsättningarna är dock att man tar bort jordlagret under fyllningen. Fiberduken fyller sin bästa funktion för separering av olika lager mellan tex jord och makadam/singel runt tex grunden.
Produkter som diskuteras: "ogräset"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Jag har i sommar lagt sådan duk under stenplattor framför entrén till huset. Kan konstatera att gräset redan växt igenom duken och upp mellan plattorna. Min bedöming är att gräset växer lika bra under duken som det gör på gräsmattan >Nanoo skrev:
Har nu övergått till att lägga plast under stenplattorna...
Jag får nog påpeka att man inte lägger ut duk i första hand för att stoppa ogräs utan för att skilja de olika lagrena åt! Lägger man krossmaterial direkt på jord så kommer lagrena med åren att flyta ihop och man får minskad bärkraft i gruset. Därför är det viktigt att ha duk mellan.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden