Har suttit med sökfunktionen här hela veckan och hittar ändå inte det jag vill veta. Vill få fram uppskattade kostnader kring tomten för en kalkyl till banken.
Själva grunden vet jag ju men resten? Vet att det inte går att jämföra äpplen och päron därför blir min fråga, vad betalade ni så kan man kanske hitta en medelkostnad som man kan ha som litet riktvärde i kalkylen.
Hur stor var er tomt?
Hur var start läget?
Vad gjordes och köptes?
Till vilka priser?

Hoppas verkligen på hjälp då jag håller på att bli tokig...

Inte skall du bli tokig av detta! Markarbeten är ju tyvärr ingen lätt sak att uppskatta men säg såhär, har hört väldigt få som blivit glatt överraskade av sina första kalkyler. Med andra ord är detta nog den mest osäkra posten. Enklast är att ta ut en duktig markentrepenör (eller flera) på tomten och diskutera: Saker som sprängning, fyllning och annat går faktiskt att bedöma.

Det var ett mycket gott råd.

Ett annat är att fundera på hur mycket markarbeten behöver ni ha gjort. Grunden och en infart samt vatten och avlopp är ju självklara men sen går det att göra mycket med spade och skottkärra om man är beredd på att jobba en del

Vi hade 50000kr i kalkylen, det kostade 33000kr (vitt) fråga någon med grävare de brukar ge kosnadsfriakalkyler.
//Tina

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.