som så många andra drabbades vi den 11/12 av att regnvatten trängde in (inget avloppsvatten).  :'(
Vi fick dubbelgaraget och hela bottenvåningen i vårt suteränghus skadat pga ca 15cm djupt vatten.

Nu har bygg-firman äntligen hunnit komma och riva och ett flertal frågor har uppkommit som jag hoppas få hjälp med. Väggarna är avsågade 60cm och golbeläggningarna helt borta.

Rum 1 (1965)
betong-platta troligen direkt på mark utan isolering och med tydligt fuktgenomslag.
Golvet ligger ca 60cm u. mark och var reglat direkt mot betong och massiv 25mm lackad fur.
Väggar av blå lättbetong, inv. isol med 25mm frigolit med spånplatta på.
map väggarna tänker vi lägga på gips och tapetsera med radontapet för att förbättra mSv-läget.

Rum 2 (1952)
något (ca 15 cm) högre golvnivå men djupare u. mark. Är troligen helt torrt eftersom vi aldrig hade problem med plastmattan som nu åkte ut.
Murade, putsade vägar med 25 mm frigo och spånplatta. Väggarna känns inte lika täta som golvet.

Ja, vi vet att vi borde gräva upp och dränera om på utsidan, men det gör vi inte nu. Det vi behöver hjälp med är att förstå hur vi gör på bästa sätt för att lösa den akuta renoveringen som krävs efter översvämningen.
Och är det någor vi missat att fråga om, lägg jättergärna till det.

Tacksam för all hjälp vi kan få  :-*

Frågor till rum 1
1) vi tänker lägga reglat furugolv med ventilerade lister igen utan att fästa reglarna i golvet, är det något system som är bättre än något annat?

2) finns det plast-reglar att köpa så att vi slipper dom köldbärande stålreglarna i väggarna? eftersom vi har ett känt problem med fukt vill jag ha en lösning som inte i onödan skapar kondens.

3) kan man lägga platon 60 cm upp på väggarna innan man reglar upp eller är det värre än att låta fukten gå rakt in mot rummet? och om jag lägger upp på väggarna, måste jag få ha en ventilerad list i samma höjd som mattan slutar så det verkligen kan bli luftväxling?

Rum 2
4) Vi tänker lägga in en flytande plastmatta, något speciellt att tänka på?

5) vi har upptäckt att kv+vv till gästtoaletten på våningen ovanför kommer direkt upp ut betongplattan och runt kv är det mycket ärg. Kan man pusta rent, torka, måla med våtrumsplast och sedan skumma med fogskum för att minska kondensrisken dom först 15cm? (förmodar att det blir kondens runt kv när det kommer upp ur betongen)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.