Vi skall bygga hus (lösvirke) ute i Nacka och väntar just nu på bygglov. Under tiden för vi diskussioner med några byggare,och det verkar som att det vanligaste är att dessa inte själva gör markarbeten och grund utan tar vid därefter. Sedan efter att ha pratat med någon markfirma visar det sig att de gör markarbeten och grund men inga sprängningsjobb. Känner mig lite vilsen nu - är det någon som har erfarenhet av hur det brukar funka - alltså är det normal att behöva ta in olika firmor som gör sprängjobb, en annan som gör övriga markarbeten och grovplanering av tomten och en tredje som sätter grunden. Eller brukar ett par av dessa bitar göras av samma firma. Någon som i så fall har tips på någon som gör mark/spräng och eller grund i Nackaområdet?

Hej Ullis,
vi håller själva på i Tyresö och har väl ungefär samma problem som du. Jag tror att när byggarna har "normalmycket" arbete så är dom mer benägna att utföra flera olika arbetsuppgifter. Idag som ni säkert redan har märkt är det total överhettning i Stockholm och firmorna kan ta bara exakt de jobb de vill ha!
Som det brukar funka är nog att man kontrakterar en grundläggare som känner en sprängare som känner en schaktare...... Vad jag förstår av den anbudsförfrågan vi nyligen gick ut med är det schaktningen som är flaskhalsen i Stockholm idag.
Det finns ett antal firmor som gör hela biten, tex Mark och Väg Ingarö
Mark och Väg Ingarö AB anläggning entreprenader vägbyggnation schakt sprängning grustag
Boproduktion i Haninge
Mac Freeze
MacFreeze - Index under arbete
Men ni kan nog inte hoppas att någon av dessa har tid att börja i år, och har ni som vi en lite mer komplicerad grund är de knappast alls intresserade.

Lycka till!
Per

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.