6 332 läst ·
19 svar
6k läst
19 svar
Kantelementens ytskikt flagnar och spricker
Det där ser inte ut som min sockelskiva. Din ser ut som cement. Min är nåt laminat som skivar sig och ”flagnar”. Men det som hänt din skiva ser ju inte toppen ut. Jag hade kontaktat tillverkaren. I allmänhet gäller garanti 10 år efter nybyggnation. Om huset är äldre än så är nog det bästa att bila bort skivan och limma ditt ex Cerebrit. Men kanske kan lagas?
Hej
Vi har köpt ett hus i sydvästra Skåne, Prefab från 2011. Vi har exakt samma problem, haft 4 firmor ute och ingen vet varför det ser ut så. Åtgärd, slipa bort allt löst, sätta på armering och nytt fibercement.
Bild 1: förråd där någon spelat hockey.
Bild 2 + 3. huset.
Har någon av er åtgärdat och fått det att hålla över tid. Vi har 80 löpmeter och fått pris på 30-40tkr om man inte vill göra det själv.
Vi har köpt ett hus i sydvästra Skåne, Prefab från 2011. Vi har exakt samma problem, haft 4 firmor ute och ingen vet varför det ser ut så. Åtgärd, slipa bort allt löst, sätta på armering och nytt fibercement.
Bild 1: förråd där någon spelat hockey.
Bild 2 + 3. huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Har någon av er åtgärdat och fått det att hålla över tid. Vi har 80 löpmeter och fått pris på 30-40tkr om man inte vill göra det själv.
HejH Hele skrev:Hej på er,
jag o frugan äger ett relativt nybyggt hus med dubbelgarage i Skåne och har börjat få problem med kantelementens ytskikt på båda byggnaderna. Enplanshuset o garaget byggdes 2010 och grunderna är plattor på mark med vattenburen golvvärme.
Fibercementplattorna har nu efter höst/vinter börjat flagna och spricka till en grad då något måste göras. Finns ett ställe där tom cellplasten börjat synas utifrån(nu skyddat). Har stångat mig blodig på google och här på forat för att hitta någon som haft liknande problem. Ringt runt till både berörda och icke berörda personer/företag för att få någon klarhet. Vi var själva ej byggherrar för byggnaderna så det har fått bli en del detektivarbete. Entreprenören som utförde grunderna har dessutom gått i konkurs och är idag ej aktiv. Fick dock tidigare idag kontakt med den förmodade tillverkaren av elementen och dom verkade inte alls vara främmande för vi tillsammans ska hitta en lösning. Verkade nästan som han hört talas om det tidigare (den första jag stött på i så fall). Vilken leverantör det är låter jag vara osagt eftersom det fortfarande råder viss osäkerhet.
Dock så undrar jag om det finns någon där ute som råkat ut för liknande problem. Hade verkligen uppskattat tips och råd från någon som redan tvingats gå genom detta. Uppskattar givetvis tips o råd från alla andra här.
Den ultimata lösningen hade ju varit att riva loss alla fibercementplattor och limma dit diton av avsevärt högre kvalitet. Dock känner jag att det rimligen inte bör vara jag själv som tvingas utföra allt arbete och ta all kostnad. Fibercementplattorna bör rimligen ha en längre förväntad livslängd än 3-4 år.
Let me know your thoughts!
Ett par bilder, brukar ju säga mer än 1000 ord:
[bild]
[bild]
/Henrik
Har samma problem på mitt hus, prefab från 2011. Hur har ni åtgärdat det?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden