449 läst ·
4 svar
449 läst
4 svar
Dränering på "gammalt vis" ?
Har sökt som en galning på hela nätet utan att hitta något vettigt svar på frågan så provar här.
Ska dränera om halva kåken, byggår 1957 grundlagd med RÅ-källare.
Källaren är inte bostadsyta och kommer aldrig bli. Den är dömd till att för alltid (i min ägo iallafall) att förbli utrymme för pannrum, tvättstuga, förråd osv.
Så exakt vad motiverar att jag INTE bara ska stryka 2 lager kallasfalt ovanpå den gamla istället för att montera typ isodrän eller mostvarande? Det har ju fungerat med kallasfalt i 69 år nu.
Utöver en ny strykning kommer ju givetvis nya dräneringsrör, dagvattenrör, anslutning till kommunalt dagvatten, erforderliga brunnar, ev. pumpar OSV att monteras enligt konstens ALLA regler.
Även markytan kommer att utformas enligt praxis för att ytvatten ska rinna från huset.
Känner att jag kan spara en hel del mantimmar och materialkostnader på detta vilket framförallt är intressant att göra om jag inte får motiverbara fördelar av att montera ett system typ isodrän.
Tankar?
Ska dränera om halva kåken, byggår 1957 grundlagd med RÅ-källare.
Källaren är inte bostadsyta och kommer aldrig bli. Den är dömd till att för alltid (i min ägo iallafall) att förbli utrymme för pannrum, tvättstuga, förråd osv.
Så exakt vad motiverar att jag INTE bara ska stryka 2 lager kallasfalt ovanpå den gamla istället för att montera typ isodrän eller mostvarande? Det har ju fungerat med kallasfalt i 69 år nu.
Utöver en ny strykning kommer ju givetvis nya dräneringsrör, dagvattenrör, anslutning till kommunalt dagvatten, erforderliga brunnar, ev. pumpar OSV att monteras enligt konstens ALLA regler.
Även markytan kommer att utformas enligt praxis för att ytvatten ska rinna från huset.
Känner att jag kan spara en hel del mantimmar och materialkostnader på detta vilket framförallt är intressant att göra om jag inte får motiverbara fördelar av att montera ett system typ isodrän.
Tankar?
Moderator
· Stockholm
· 57 886 inlägg
Man kan ju tänka sig 3 olika nivåer.
1. Kallasfalt som du skriver.
2. Platonmatta eller liknande
3. Komplett modern isolering osv
En platonmatta istället för kallasfalt, utan isolering ger utöver fuktskyddet en viss utventilering av fukt som kommer innifrån. Platonmattan håller dessutom troligen längre än asfalten. Och iallafall om man köper "piratmärke" så är de tsamma eller lägre kvm pris.
Isolering blir givetvis dyrare, men om vi antar att du vill ha någon nivå av värme i källaren så får du bättre driftkostnad med isolering. Isolering minskar dessutom risken för kondens på insidan av väggarna.
Allt var inte bättre förr.
En platonmatta istället för kallasfalt, utan isolering ger utöver fuktskyddet en viss utventilering av fukt som kommer innifrån. Platonmattan håller dessutom troligen längre än asfalten. Och iallafall om man köper "piratmärke" så är de tsamma eller lägre kvm pris.
Isolering blir givetvis dyrare, men om vi antar att du vill ha någon nivå av värme i källaren så får du bättre driftkostnad med isolering. Isolering minskar dessutom risken för kondens på insidan av väggarna.
Isåfall skulle ju platon kunna va det bästa alternativet om vi utöver längre livslängd än kallasfalt, dessutom får det till samma kvm pris. Dock är ju installationen av mattan mer kostsam än kallasfalten (lejer bort jobbet men om det ska asfaltstrykas igen kommer jag göra detta själv)H hempularen skrev:Man kan ju tänka sig 3 olika nivåer.
Ska man isolera, som i mitt fall bara halva källaren, så får ju vinsten i form av minskad driftkostnad vara markant för att motivera en dyrare lösning.
Kanske inte ens motiverat även om man hade tagit hela källaren? För som sagt det värms inte upp nåt nämnvärt och har ingen avsikt att göra det heller. Forever råkällare lixom.
Har egentligen ett väldigt bra klimat i källaren. Ingen fukt, ingen lukt eller liknande. Ligger stabilt på 15-19 grader i temperatur. Bra luftfuktighet utom nu på sommaren. Aldrig upplevt kondens på väggarna dock kör jag en woods avfuktare i tvättstugan.
Håller med om att allt inte va bättre förr, men kanske tillräckligt bra?
Kallasfalt kommer ju som sagt att kompletteras med moderna material när det kommer till rörinstallationen.
Edit: Vad gäller hållbarheten på asfalten så gör den ju uppenbarligen sitt jobb hyfsat 69 år senare. Håller min strykning halva den tiden så hinner jag ändå flytta till en 1a med lock innan det blir ett problem.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Optidrainskiva blir 260kr/kvm och kallasfalt 16kr/kvm.joakim_j skrev:
Optidrain monterar entreprenören, kallasfalt kan jag montera själv.
Hade det varit gillestuga och boyta i källaren hade jag aldrig tvekat att montera isolerande material dock. Frågan är om det finns några BIG NO NO kring kallasfalten.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden