2 197 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
När behövs ny gräsmatte jord?
Hej,
håller på och bygger ett nytt hus och har fyllt upp med jordmassor över hela tomten. Jordmassorna vi har fått har tidigare legat under en gräsmatta.
Det jag funderar på är om det verkligen behövs köpas speciell gräsmattejord för att så en ny gräsmatta eller klarar man sig med det jag har?
håller på och bygger ett nytt hus och har fyllt upp med jordmassor över hela tomten. Jordmassorna vi har fått har tidigare legat under en gräsmatta.
Det jag funderar på är om det verkligen behövs köpas speciell gräsmattejord för att så en ny gräsmatta eller klarar man sig med det jag har?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Gräs växer på nästan allt.
Det är väl vad du har för förväntningar, en golfgreen kräver ju ett helt annat underarbete än något som får torka under sommaren.
Är väl lämpligt att du lägger på några cm matjord som är lätt att kratta jämnt och sedan gödsla så det växer och bildar ny mylla.
Skaffa gräsklipparrobot så kommer gräsklippet att gödsla mattan.
Protte
Det är väl vad du har för förväntningar, en golfgreen kräver ju ett helt annat underarbete än något som får torka under sommaren.
Är väl lämpligt att du lägger på några cm matjord som är lätt att kratta jämnt och sedan gödsla så det växer och bildar ny mylla.
Skaffa gräsklipparrobot så kommer gräsklippet att gödsla mattan.
Protte
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Det är väl också en fråga om hur djupt jordlager man har tagit under gräsmattan. Ibland är det ju bara 10 - 20 cm matjord under en gräsmatta och har man då grävt bort 30 cm är det ju bara hälften som är riktig matjord.
Klicka här för att svara