8 894 läst ·
10 svar
9k läst
10 svar
Vattenspridare
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Ska plantera gräsmatta, ca 200kvm.
Tips på bra vattenspridare önskas.
Tips på bra vattenspridare önskas.
Produkter som diskuteras: "Vattenspridare"
Vattenspridare
Vattenspridare, eller sprinklers, är oumbärliga verktyg för att bevara och befrämja trädgårdens växtlighet under de torra månaderna. Oavsett om du har ett litet grönområde, en stor gräsmatta, grönsaksland eller blomsterrabatter, så har
Läs mer
Kanske lite för liten area för det men passa på att gräva ner lite PEM slang och installera pop ups?
Annars tycker jag Sverige har förjävla dåligt utbud på bevattningsprylar. Mest plast junk från Gardena och liknade.
Jag hade nog gjort en egen "släde" av plåt som man kan skruva på en sprinkler på.
Då har man möjlighet att justera munstycken för kastlängd, vattenmängd mm mm även köra olika sprinkler typer.
Typ såhär.
Annars tycker jag Sverige har förjävla dåligt utbud på bevattningsprylar. Mest plast junk från Gardena och liknade.
Jag hade nog gjort en egen "släde" av plåt som man kan skruva på en sprinkler på.
Då har man möjlighet att justera munstycken för kastlängd, vattenmängd mm mm även köra olika sprinkler typer.
Typ såhär.
Man får skilja på utrustning för golfbanor/idrottsplatser och privata trädgårdar.
Har kört med gardenaspridare under många år, nada problem. Men OK, dom får inte jobba med samma vattentryck mm som utrustning gör på en fotbollsplan.
Den länkade spridare ska klara upp till 350 m2
Pop-up är nog smartast om du vill investera lite mer i bevattningssystem
Har kört med gardenaspridare under många år, nada problem. Men OK, dom får inte jobba med samma vattentryck mm som utrustning gör på en fotbollsplan.
Den länkade spridare ska klara upp till 350 m2
Pop-up är nog smartast om du vill investera lite mer i bevattningssystem
Produkter som diskuteras: "bevattningssystem"
Bevattningssystem
Ett effektivt bevattningssystem kan spara tid och ansträngning, samtidigt som det hjälper till att hålla din trädgård eller grönsaksland friskt och frodigt.
Läs mer
Beror på form av gräsmatta...
Har själv sått 500kvm, köpte på mig billiga rektangulärspridare från Biltema som jag lagt ut över hela mattan. Kostade 99kr/st
Men så är den mest avlång också. Funkar tillräckligt bra för att hålla den fuktig nu.
Sprinklers har ju större kastlängd, men kastar ju i cirkelform.
Eller snackar vi bevattning som du ska gräva ner? Det har ju @etompau stenkoll på.
Har själv sått 500kvm, köpte på mig billiga rektangulärspridare från Biltema som jag lagt ut över hela mattan. Kostade 99kr/st
Men så är den mest avlång också. Funkar tillräckligt bra för att hålla den fuktig nu.
Sprinklers har ju större kastlängd, men kastar ju i cirkelform.
Eller snackar vi bevattning som du ska gräva ner? Det har ju @etompau stenkoll på.
De jag länka är ju inte för fotbollsplan eller golf. För trädgårdar.
Bästa svaret
Köpte denna igår.
https://www.bauhaus.se/vattenspridare-bradas-white-line-metall-oscillerande
Mycket nöjd än så länge, mycket pga att den står still då den är i metall men även på dess inställningsmöjligheter och spridning av vattnet.
https://www.bauhaus.se/vattenspridare-bradas-white-line-metall-oscillerande
Mycket nöjd än så länge, mycket pga att den står still då den är i metall men även på dess inställningsmöjligheter och spridning av vattnet.
Är du fortfarande nöjd med din vattenspridare.tttomten skrev:
Sugen på att vattna mitt land med en liknande.
Planteringen är ca 5x7m så en lite större yta, drömmen hade givetvis varit att hitta en spridare som klarar just detta.
Idag använder jag 2 olika och hade behövt köpa en tredje för att det ska bli bra
Jo då, den funkar som den skaB bergquist skrev:
5x7 är inte så stort. En vanlig gardena oscillerande borde klara det galant.B bergquist skrev:
Vad har du för vattenförsörjning? Det är kanske där skon klämmer för dig. Klent utkast och 50m halvtumsslang, så har du inte mycket flöde eller tryck kvar att vattna med. Som exempel mätte jag flödet här idag. Vid utkastet har jag 40l/min, men med slangar så jag når trädgårdslandet är jag nere på 11l/min.
Det blir bättre när jag grävt ner lite pemslang hoppas jag.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
