Som kontrast till underforumets jakt på bra resultat presenterar jag en anekdot från min by.
Kommunen beslöt att avveckla lekplatsen i den närliggande parken. I strålande sol i juli kommer de och lägger på något slags överblivet dikesslagg, slänger på några gräsfrön och drar.
Inte ens min sexåriga dotter tyckte att det var högsta kvalitet på förarbetet:
— Vad HAAAR de gjort här?
— Jag tror att de tänkt så gräs.
— Va?! Här är ju bara skräp och grus!
— Det blir nog samma kvalitet som den övriga grönytan.
— Jaha.
Kommunen beslöt att avveckla lekplatsen i den närliggande parken. I strålande sol i juli kommer de och lägger på något slags överblivet dikesslagg, slänger på några gräsfrön och drar.
Inte ens min sexåriga dotter tyckte att det var högsta kvalitet på förarbetet:
— Vad HAAAR de gjort här?
— Jag tror att de tänkt så gräs.
— Va?! Här är ju bara skräp och grus!
— Det blir nog samma kvalitet som den övriga grönytan.
— Jaha.
Gräs tål både övergödning och att man regelbundet stympar det så jag gissar att övrig grönska är mindre tålig. Sen är det väl skönt att kommunen både sparar pengar och, medvetet eller omedvetet, gynnar miljön? Om alla kommuner behandlade sina grönytor med inriktning på miljön så skulle mycket bli bättre och kosta mindre än dagens skötsel. Det samma gäller självklart även för privata markägare men med tanke på de 10 översta trådarna i underforumet så gissar jag att det är betydligt svårare att få igenom. I alla fall bland de som startar trådar och skriver här.halper skrev:
Klicka här för att svara

