trähandtag
trähandtag: [citat] Jag har också noterat att masken har blivit vanligare! Nederbörden har ökat med ca 20 % över hela landet de senaste 30 åren och framförallt under hösten tycks jorden bli mättat med vatten och maskarna måste söka sig upp till ytan. Det finns ett medel från företaget ecoturf- ca 550 kr per 20 kg säck + frakt. https://tourturf.co.uk/product/tourturf-tag-green-fairway/- fungerar
10 svar · 8,0k läst
trähandtag
trähandtag: Blomningen snart över- naturligt sådd för en tät gräsmatta. Bli vän med vitgröen!
2 svar · 3,4k läst
·
tensiden
tensiden: [citat] Men det är ju olika med olika robotar? Jag har en som går just nu 05.30-22.30 på 4000m2. Välj ett klippare för dina behov så är det inga problem.
7 svar · 2,1k läst
topsiekret
topsiekret: Att skarva bör inte va för svårt, med en bra kniv eller liten handsåg. :) Bästa tiden är kanske inte nu dock, vi har lagt gräs under de kalla årstiderna. Det är kanske lättare i en hemträdgård, där du kan vattna och se till att gräset mår bra. Hoppas det går vägen!
3 svar · 2,7k läst
A
AndersS: Mycket osäker, men kan det vara en pilört, kanske åkerpilört? Är det nyare gräsmatta med åkerjord?
2 svar · 1,6k läst
·
Nyfniken
Nyfniken: [citat] Bara att dela med vinkelslipen isf
4 svar · 5,8k läst
·
Andrzej Pawlak
Andrzej Pawlak: Potrzebuję pomocy. Kupiłem Stig 225S ale nie tnie tylko jeździ. Czy noże się blokują?
0 svar · 991 läst
T
ToRy: Jag har ungefär samma problem som Ejmelie, fast i något mindre skala. :) Har tidigare funderat på hevis förslag att med lastpall släta ut jord/sandhögar med gräsfrö iblandat som jag sprider ut lite grann först. Har en annan idé för att begränsa mängden jord/sand som måste användas genom att inte lägga en massa jord mellan grässtråna på topparna så att säga, men jag vet inte
9 svar · 13,7k läst
1
123a: [citat] Ja, bör ha ett bra mull/sandlager emellan. Kan bli toppen när det etablerar sig och rötterna når leran.
3 svar · 5,4k läst
Z
z_bumbi: Om du vill lufta gräsmattan så ska du inte platta till den samtidigt för då blir den mer kompakt än tidiga. Om du vill lufta så gå ner djupt så att gräsrötterna kan ta sig nedåt och låt också mattan växa till sig så att gräset faktiskt får rötter som går en bit ner. Rötterna längd står i proportion till hur långt gräset är. Rötterna dör sedan t ex vid klippning eller
5 svar · 9,9k läst
·
Silver78
Silver78: Se det på den ljusa sidan. Du slipper mossa.
32 svar · 15,6k läst
·
N
Nordsjö: Toppdress fungerar utmärkt, prova med det.
7 svar · 1,9k läst
Luddis_1
Luddis_1: Köp sand direkt från krossen inte från butik. Men ja den där sanden blir nog dyr och bra
1 svar · 1,5k läst
hevi
hevi: Omöjligt att säga säkert vad det är utan en närbild, helst med rotsystem, En lågoddsare är dock vitgröe, precis som @Maximarcus gissar. Vitgröe är ett "opportunistiskt" gräs som överlever genom att gro vid låga temperaturer, växa snabbt och producera galna mängder med frön som kan ligga i åratal och vänta på rätt förutsättningar att gro. Vitgröe har ett väldigt grunt
2 svar · 1,7k läst
·
M
Mardigan: Enligt mig ska man alltid ta ett tunt lager topdress på ytan innan sådd. Min erfarenhet säger att det är betydligt bättre grobarhet i den dress jag använder kontra matjorden.
7 svar · 2,4k läst
·
M
mxjolle: Aha, ja stödsådd lär nog behövas. Inget konstigt på så vis. Jord kan kväva befintligt gräs och maskiner förstör en del. Gräsfröna behöver myllas ner lite lätt och hållas fuktigt i början, vattna lagom och ofta för att sen övergå till vattna mer men sällan (rötterna söker sig ner ditt vattnet/fukten är) Men svar på din fråga, luckra upp, jämna till, lägg på gräsfrön
5 svar · 4,5k läst
·
K
kungfuu: Jag har en slänt som jag delvis vill fylla igen, dock är inte denna del av huset direkt dimensionerad för jordtryck. Hela sidan är nyligen omdränerad, så min tanke är att närmast huset förlänga uppåt med dränskivor i ett eller två lager. För att sedan undvika mer tryck mot fasaden är nödvändigt tänker jag fylla en stor del av hålet med cellplast som jag har tillgång till, men
0 svar · 1,7k läst
·
F
Fredritz: Hej igen, tänkte att det är dags att följa upp lite. Blev såklart inte exakt som man planerat. Men slutresultatet blev bra ändå tycker jag! började med att lägga ut 40ton gräsmattejord med minilastare! Gick bra förutom att det var lite blött i marken fortfarande vilket gjorde att det bitvis blev rätt djupa spår. För att jämna ut allt så drog jag runt med lastpall samt körde med
8 svar · 5,4k läst
·
T
Turbo_Tail: [citat] Jag tycker du har en bra plan. Glöm inte att gödsla ordentligt och se till att gräsmattan får mycket vatten första veckorna, så blir det säkert bra. Har du stenkross under så borde du nog, om möjligt, gräva bort så mycket som möjligt så att du får minst 20-30 cm matjord. Sätter du bara 10 cm så kommer stenkrossen att dränera bort fukt och det blir stor riska att
3 svar · 4,0k läst
O
OklartDP: Som sagt lite svårt att jämföra då jag la ut en jämn fördelning men kan ändå säga att det fått en lite mörk grönare nyans, samt att det växer snabbare, klipparen har inte hängt med i schemat vi alltid kört tidigare så det har varit en tydlig indikation att det växer bättre. Får bara hoppas det kan göra att gräset konkurrerar ut ogräs/klöver etc i mattan som vi har mycket
34 svar · 16,3k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Kan du ens infiltrera vatten på tomten ? D v s hur högt under marknivå ligger grundvattennivån och har du genomsläpplig jord i backen? Om det ser bra ut med låg grundvattennivå och sandig/grusig mark sp gräv en enormt stenkista. Om inte... Ja då behöver vattnet leda bort i rör eller dike från tomten på något sätt.
1 svar · 5,2k läst
halper
halper: Det finns nog folk här som är experter på underlag, men jag tror att det fungerar ganska bra som underlag. Med makadam kan man ju mena lite vad som helst, men jag tänker mig något som är typ 4–8 eller 8–16 på sin höjd. Att ha hälften trädgårdsjord (torv?) kan fungera, men tänk på att om det är torv ("trädgårdsjord" låter som något som är mest torv) så kommer det att sjunka
3 svar · 4,7k läst
halper
halper: Bilder!!
5 svar · 4,2k läst
N
NiBaBaD: Detta ligger som en egen del som jag hyr ut. Har vattnat o klippt mellan hyrorna. Vad tror du man ska göra? Frö? Vertikalskära? Göda/vattna?
2 svar · 1,6k läst
·
S
sidd: Näring kommer den få regelbundet. Tack för snabbt lugnande svar.
2 svar · 4,1k läst
·
PatrikZX
PatrikZX: [citat] Jo testade lite och man fick ju faktiskt med det mesta, får nog så lite mer gräs för det har blivit ordentligt utkonkurrerat och där är bara stora tomma jordfläckar kvar efteråt. En del ska jag försöka gräva upp och flytta till stenmuren med för på rätt ställe tycker jag nog egentligen det ser ut att kunna bli rätt fint, tack för hjälpen alla (y)
4 svar · 3,0k läst
·
BirgitS
BirgitS: Har den redan tagit över vissa områden så är det ju mer jobb men det är ju inte omöjligt att bli av med det. Det viktigaste är ju att se till att de inte fröar av sig och förutom det så kan man ju rensa en bit i taget.
5 svar · 4,1k läst
·
H
Hammarfall: Naturen kommer sköta det där och det kommer att bli gräs. Du behöver inte göra mer.
3 svar · 2,2k läst
·
Johanox1
Johanox1: Köpte den draper piphålsluftare förra året, kastade den på tippen i år. Mer värdelöst verktyg får man leta efter. Fungerar säkert i mjuk jord men då behöver man inte det.
14 svar · 15,1k läst
·
hevi
hevi: [citat] Hur var vintern? Var det mycket töväder och sedan frös på? Det är jättesvårt att säkert säga vad som hänt, men det ser mer ut som isbränna, tycker jag, dvs att vatten fryser till som ett lock över gräsmattan och kväver den. Nysått är ju generellt känsligare än etablerad gräsmatta så det kan förklara att bara de nysådda delarna drabbats. Nu vet jag inte hur stor yta
21 svar · 8,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.