T
TheGame: Golvet kan vara lagt kloss mot väggarna och finns inget utrymme för rörelse, då reser det sig. Prova ta bort en golvlist och kolla
1 svar · 998 läst
S
sofiajd: Hej, Vi är på jakt efter samma nu, hittade ni någon pålitlig firma?
1 svar · 1,6k läst
K
karlmb: Sök på flexfix etc. De stora tillverkarna har alltid såna versioner. Liksom flexfog.
9 svar · 3,6k läst
·
mrsnhp
mrsnhp: Det beror på hur ojämnt och ostadigt det är, vilken ambitionsnivå man vill ha och vad man tänker lägga för golv. Om ni lägger en stadig klickparkett kan det mycket väl funka att ta bort den gamla plastmattan, hyvla eller slipa ner det värsta och jämna ut med bitar av lumppapp för att få det jämnt nog. Vi har gjort så i flera rum och tycker att det blev tillräckligt bra. Om du
3 svar · 1,8k läst
·
Isakare
Isakare: Ja, man lackar ju nåtade båtdäck.
2 svar · 2,0k läst
·
raveper
raveper: Det går väl på en dag den en golvslip och en hörnslip.
1 svar · 1,9k läst
·
E
EndZone: Jag med, jag gick på säkra sidan, det är trots allt ett golv på bottenplan där bara familjen vistas 😊
21 svar · 4,5k läst
R
Richard Olsson84: [citat] Aa okej.. tack för tips och råd😇
2 svar · 975 läst
T
Tompafix: [citat] Frågan är ju vad som knarrar, är det parketten, kanske ett spångolv under eller underdimensionerade golvreglar som sviktar och orsakar knarket. Du måste hitta orsaken till knarret innan du kam börja åtgärda.
1 svar · 1,3k läst
richardtenggren
richardtenggren: Man använder alltså baksidan på fixkamen för att stryka plattorna :)
3 svar · 1,0k läst
K
Koalan28: Hej! Är den lyckliga ägaren av ett hus byggt 39 på oisolerad platta! Har en hel rå källare som vi skal börja inreda och nyttja som bostadsyta! Plan är att lägga Platon, cellplast (,xps) och laminat. För att förebygga problem tänkte jag även bygga in mekanisk ventilation som jag kan nyttja vb. Kom på ideen att det ju är tråkigt att blåsa den kalla blöta luft in i bostadsytan och
0 svar · 617 läst
Hep
Hep: Taggar man @MjaNa så är det större chans till svar.
7 svar · 2,7k läst
·
Ä
Älvstoft: [citat] Smart! Tack för tips!
4 svar · 1,0k läst
P
Plupp 507596: Tips någon?
1 svar · 814 läst
·
BirgitS
BirgitS: När man pratar om att vissa golv känns varmare så är det just som det känns för barfota fötter. Om man skulle ha de tre golvtyperna bredvid varandra så skulle en termometer visa precis samma temperatur, typ 1-2 grader under rumstemperatur. Däremot har vissa material lättare att överföra kyla till fötter än andra. Klinker är väldigt bra på det och därför känns det kallt när
1 svar · 1,5k läst
F
fribygg: Det tror jag blir bra, komplettera med lim också.
1 svar · 874 läst
Matti_75
Matti_75: I mellanbjälklag brukar man aldrig montera plastfolie
4 svar · 1,9k läst
·
T
TechChad: Är supernyfiken också! Hur blev det har det hållit bra?
6 svar · 8,0k läst
·
K
Krabbeluring: Det tycker jag var en bra nyansering. Har stött på två herrar på forumet Staffan & Stefan som kommer med diverse utläggningar om att det är farligare att bara leva rent allmänt än vad det är att hantera asbest, och att rökning nästan är en premiss för att utveckla problem. Någonstans mellan denna extremen - och som när man pratar med sanerare att man inte ens kan skära loss ett
20 svar · 21,7k läst
·
P
pernel58: Förutsättningar Ska limma stavparkett i vårt vardagsrum och hall. I bägge fallen är det ett bärande betonggolv underst. Vardagsrum Ligger idag ett plankgolv flytande med limmade fogar så som man gjorde 1986. Det river jag ut. Betonggolvet är inte så plant att det går att limma direkt på underlaget. Får olika besked beroende på hantverkare/leverantör. Vissa säger att jag måste
0 svar · 986 läst
R
Rockpojken: [citat] Brädorna är tillräckligt tjocka för att slipas.
8 svar · 2,0k läst
·
L
LarMatt: Ingen som varit med om något liknande?
1 svar · 1,2k läst
A
AG A: Jag antar att din oro gäller fukt. Då vanlig grovbetong håller för de flesta saker i en villa, efter bara ett par dygn. Men för att lägga täkskikt i ett badrum krävs några månader, innan det är torrt nog. Det finns flera märken, men hos mig använde de något från Ardex, efter vattenskada i tvättstuga. Den var godkänd för inbyggnad i våtrum efter bara 48 timmar. Kolla med något
3 svar · 1,4k läst
Mikael-S
Mikael-S: [citat] Nej, inget ska flytspacklas. Det ska läggas golvspånskiva (22mm) som undergolv direkt på cellplasten. Och min undran är vilken kvalitet på cellplast som funkar. S80, S100 eller ngt annat?
2 svar · 2,5k läst
Mattias Andreasson
Mattias Andreasson: [citat] I värsta fall tar du och sågar bort en remsa av ett av golven.
5 svar · 1,4k läst
·
L
Lingen1: [citat] Hej. Handspacklade mina golvspånsskivor, det gäller att ha en bra plan för hur man ska utjämna, det är jobbigt att ta bort det om det råkar bli för tjockt. Är inte helt lätt att få rakt (för mig iallfall då det var första gången jag gjorde det😀) men hade svackor som var 9 mm på ena sidan av rummet och 4 mm på motsatt sida. Fick råd om Ardex A45 och uzin182 från en
1 svar · 846 läst
·
Ohchips
Ohchips: Ser ut som nån typ utav kantslipmaskin för golv. Klumpig i trapp skulle jag säga. Edit: 2a på bollen såg jag nu.
2 svar · 732 läst
·
C
Cerb: Jag hade lagt golvgips under ev trägolv.
5 svar · 1,2k läst
pelleulf
pelleulf: Tack för förklaringen👍
12 svar · 3,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.