Asbest eller ej?

445 läst  14 svar

Nästa tråd i Golv
  1. J
    Medlem Nivå 2
    Hej. nyligen köpt hus fr 1920.Ska renovera det mesta inuti. Nu undrar jag om man bör vara bekymrad för asbest. Jag har förstått att man måste skicka på analys för att få besked om mattorna/lim innehåller asbest, men tänkte om någon direkt kunde säga ja, nej eller kanske, så jag vet om jag ska skicka in prov på alla? 20181012_094456.jpg 20181012_094506.jpg 20181012_094518.jpg 20181012_100144.jpg 20181012_100055.jpg

2. E
    Medlem · Nivå 14
    Plastmattor från 60/70-talet, osannolikt med asbest.

• Laddar…
  3. J
    Medlem Nivå 2
    Låter bra, när hade man asbestmattor?

4. hscn
    Renoverare · Nivå 7
    Plastmattor/Vinylmattor hade mycket ofta ett undre skikt av asbest fram till förbudet 1977, t. ex alla tillverkade av Novilon som var ett mycket populärt märke.
    Går inte att säga utifrån dina bilder men man kan misstänka asbest om undre lagret är "kartonglikt" men sprödare än papperskartong. Den bruna mattan på andra bilden ser misstänkt ut. Skulle även kolla närmare på mattorna i första bilden
    Bifogad länk visar typiskt utseende på asbestlager https://natasyajungblog.blogspot.com/2014/01/armstrong-asbestos-sheet-flooring.html.

Redigerat
    • Laddar…
  5. J
    Medlem Nivå 2
    ok, tack! Jag tar några bilder till...

6. hscn
    Renoverare · Nivå 7
    Tycker du ska ta små bitar av de misstänkta (är understa lagret av någon form av ”skumplast” är det säkert ingen fara) och skicka för analys. Brukar kosta några hundra.

7. J
    Medlem Nivå 2
    20181012_125641.jpg 20181012_125654.jpg 20181012_125707.jpg 20181012_125718.jpg 20181012_125727.jpg Det är den bruna med linjer som är mest "papprig" men den är ganska seg

8. hscn
    Renoverare · Nivå 7
    Vill poängtera att det inte går att säga säkert utifrån bilder men den bruna korkmönstrade ser "ofarlig" ut.
    Den bruna med streck har jag inte sett tidigare, skull nog undersöka närmare men är långt ifrån säker på att den innehåller asbest, "prickmönstret" på undersidan tyder inte på asbest.

• Laddar…
  9. J
    Medlem Nivå 2
    Tack för råd, förstår det... Vad tror du om de grå plattorna? I det lilla badrummet luktar det dessutom skarpt av något som skulle kunna vara gammalt lim

10. hscn
    Renoverare · Nivå 7
    Plattorna brukar inte innehålla asbest men kan vara limmade med ”svartlim” som kan innehålla asbest. Om det luktar tjära är det troligt att man använt asfaltstjära som skydd mot fukt.

11. J
    Medlem Nivå 2
    ok, har en liten fuktläcka nu i detta lilla badrum,. Om det skulle visa sig att det är svartlim, påverkas det av väta negativt o blir mer farligt? Tycker inte doften påminner om tjära, mer en blandning av gummi och lim.

12. hscn
    Renoverare · Nivå 7
    Skulle det innehålla asbest är det snarare mindre farligt om det är fuktigt. Ingen större risk att det dammar om det. Det är asbestfibrer fritt i luften som är skadligt om man får dem i lungorna. De är inte giftiga.

• Laddar…
  13. L
    Medlem · Nivå 12
    Du får hålla på i några decennium och riva innan det blir farligt för dig.
    Asbest hysterien uppstod i Limhamn på eternitfabriken, för man fann en ökad dödlighet i lungcanser bland arbetarna där. Dom arbetade i en rökig o dammig miljö som kan liknas vid en konsertlokal med rökmaskiner i dag.

Asbest finns över allt! Du andas in mellan 20-200 fiber/timme var du än befinner dig på klotet även i ditt hem.

https://www.byggahus.se/forum/threads/asbest-fakta-om-verkliga-risker.249301/

14. E
    Medlem · Nivå 14
    Leif, tror att du tänker på Eternitfabriken i Lomma!? I Limhamn var det mest cement som tillverkades.

Många av arbetarna i eternitfabriken fick svåra sjukdomar av hanteringen av asbest och vad jag minns så blev dom dåligt behandlade av ägarna till fabriken. Ingen ville riktigt ta ansvar och det utgick minimala ersättningar till de som blev sjuka.
    Fabriken stängdes och ansvaret bollades mellan nya ägare (Euroc mfl).

Jämför man hur det gick till i USA när ABB köpte Combusting Engeering så är det en stor skillnad. Asbestkraven där höll på att sänka hela ABB-koncernen.

15. L
    Medlem · Nivå 12
    Du har rätt det var i Lomma som fabriken låg. Norr om Malmö.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: