Återkommer här lite sent omsider med info om hur det gick. Golvplattorna o limmet under visade sig båda/efter analys/ innehålla asbest. Mattorna var ok.

• Gilla
Ironside och 2 till
  • Laddar…
Här kommer ett mycket eftersläpande inlägg flera år senare men det var precis det jag hade gissat. Har hittills nämligen inte sett någon som har sådana ljusgrå/gröna plattor med färgade stråk i sig som ska likna marmor, som INTE har haft asbest i själva plattan. Verkar variera med limmet. Tror till och med modellen kallades VINY-BEST efter vinyl + asbest.

• Gilla
Pelle8787 och 1 till
  • Laddar…
J Joselifine skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] Det är den bruna med linjer som är mest "papprig" men den är ganska seg
Min matta är precis likadan. Jag misstänker att den gröna lagret av mattan innehöll asbest. Din test var negativ säger du. Jag undrar om nån kunnig kan berätta vad det är för material dem använda som likna asbest. Glassfiber?

Den med bubblig ljus baksida tycker jag ser ut som random plastmatta. Däremot den med vit pappliknande baksida skulle jag passa mig för. Kan vara s.k asbestbaksida som förstärkning med 100% vit asbest.

I
Självklart ska man ta asbest på allvar och självklart skickar man misstänkt material på test. skulle det innehålla asbest så ser man till att skärma av och riva upp det försiktigt samt deponera det rätt. Mask och andra skydd är standard oavsett rivning.

Man kan tycka till om att det minsann bara var folk i fabrikerna som fick problem men det var inte hela sanningen. En del fruar(respektive) åkte också på det och det behöver inte vara svart eller vitt utan snarare en fingradig gråskala. Asbest är svårt att se spår av om inte man har extrema mängder, det är dock inte på något vis omöjligt att det ändå ställer till det. Så åker man på problem med andningsorgan när man blir äldre så kan asbest ha ett finger med i spelet även om man inte hittar tydliga fynd. Man andas dagligen in asbest men hur mycket en människa tål kan man inte avgöra, man kan inte heller avgöra hur mycket som frigörs från rivning, i vissa fall är det låga mängder i andra fall är det stora mängder.

Man gör helt enkelt vad man kan inom rimliga gränser för att undvika skiten.

Redigerat:
  • Gilla
Pelle8787
  • Laddar…
Det tycker jag var en bra nyansering. Har stött på två herrar på forumet Staffan & Stefan som kommer med diverse utläggningar om att det är farligare att bara leva rent allmänt än vad det är att hantera asbest, och att rökning nästan är en premiss för att utveckla problem. Någonstans mellan denna extremen - och som när man pratar med sanerare att man inte ens kan skära loss ett prov säkert utan full arsenal - ligger nog den riktiga sanningen. Själv fick jag ett bra pris på att sanera halva undervåningen och jag sätter hellre min tilltro till de som jobbar med detta heltid och har vettiga rutiner från sin utbildning än att jag ska gå runt och veva och noja upp mig med barn i huset. Har hivat ut två mattor själv redan som låg löst ovanpå lumppapp och tyckte det dammade tillräckligt för att ta mig an de stora ytorna och kaklet bland annat.

• Gilla
Joselifine
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.