S
Sthlm_: Surt. Du borde fått info om att det skulle torka ett par veckor. Ja eller så kör du på din nuvarande om den fortfarande är OK. Inget lär ju hända med golvet utan är den fin så kör! Lycka till
3 svar · 911 läst
·
M
Micman: [citat] Funderar på samma golv nu. Hur ser det ut 4 år senare?
3 svar · 4,6k läst
·
BirgitS
BirgitS: Det påverkar ju inte om det ska vara fuktspärr eller inte.
4 svar · 764 läst
·
yonna
yonna: Avvakta ett halvår.
8 svar · 8,0k läst
·
J
JohanLun: Slipa lätt med en handmaskin rengör och lacka med en lack som klarar oljan (många färger är oljebaserade) skulle jag gjort
3 svar · 1,6k läst
·
A
Annie212: [citat] Det gick väldigt bra! Jag använde värmepistol och sen slog jag med mjuk hammare på klossen.
14 svar · 1,9k läst
·
P
Plupp 290203: Hej. [citat] Hej. Tack. Ja precis tiden har ju sin gång på träet. Och precis som du säger så vill man ju gifta de två så snart som möjligt men slipa allt skippar vi. Och det mörknar ju även av behandling tänker jag. Var mest om det fanns en produkt bättre än en annan för ändamålet . Men det är som du säger, tiden får ha sin gång 😀 Allt gott
2 svar · 485 läst
·
C
Christian Albandak: [citat] Vi har gjort, väntar på svar
2 svar · 717 läst
·
V
Vardagsrum: På något vis bör du nog ändå få upp glasskivan, om du ämnar slipa golvet. Själva golvet kommer att se ut som skam, om glasskivan ligger kvar vid slipningen. Oavsett maskin eller grad av engagemang, så kommer det bli väldigt svårt att slipa den del av golvet som ligger så pass nära glasskivan, på ett vis som överensstämmer med resten av golvet.
4 svar · 940 läst
·
A
Ander A: [citat] [citat] Läste nyligen om att man kunde använda smör eller rapsolja för att undvika att pappret beckar igen, tänker att jag testar om det uppstår. Såg ett inlägg där någon hade gjort liknande på ett furugolv fast med trälut, därav min fråga. Självklart ingen lut på ekgolv. Men tar gärna tips om det finns någon målare som har några tips där ute. Det har du förvisso
2 svar · 1,2k läst
C
ChristinaHallbergsstugq: [citat] Inte säkert. Jag har denna i mitt golv.
14 svar · 3,6k läst
·
P
Planlös: @lillespillevinken Nu när ni haft JapeVentgolv ett tag, är ni nöjda? Körde ni med mekanisk ventilation och den fasadfläkt som de säljer eller körde ni någon annan lösning? Håller just nu och ska ta tag i vår källare och har kollat på alla olika ventilerade golv och kikar just nu på om man ska köpa Platonmatta + tillbehör och lägga in själva och köpa en fläkt på annat håll,
23 svar · 20,3k läst
BirgitS
BirgitS: Man kan använda tunna masonitskivor och lumppapp för att höja upp underlaget. Du får kolla vilka ojämnheter på kort och långt avstånd som golvtillverkaren specar är de maximala. Spackel på plastmattan kan gå bra men också ge upphov till lukter. Om du vill spackla är det nog bäst att ta bort plastmattan.
1 svar · 1,0k läst
Carl Winkler
Carl Winkler: [citat] Tack! Men för att återgå till ursprungsfrågan också - det är inget måste att finspacka om man inte önskar?
4 svar · 1,3k läst
·
Dr Benz
Dr Benz: Tack för snabb hjälp. Ovärderligt!
13 svar · 3,4k läst
·
Tore Skogman
Tore Skogman: En annan idé - linjoljekitt? Det är ju rätt behändigt att arbeta med.
7 svar · 1,7k läst
·
Trelle0410
Trelle0410: Tack för tipset gällande stämjärn. Hade glömt bort att Jag hade ett gammalt. Det funkar ok att knacka bort..dock inte perfekt, men bättre än inget 🙂👍
2 svar · 774 läst
·
Hus tomte
Hus tomte: Klart nöjd på kvaliten [bild] [bild] Inte kallt att gå på heller.
13 svar · 4,2k läst
·
A
atomlab: Cria har också fina produkter för det.
3 svar · 527 läst
N
naikon: [citat] Grymt, tack! Har gjort några enkla mätningar och det kan nog funka. Men ja det är många vinklar så det blir säkert en del tänkande. Vad har du för tips på att såga långsidorna då? Eller är det bara att man får ta det väldigt långsamt med sticksågen
20 svar · 1,9k läst
·
F
Fieldstreet: Sätter jag näsan mot mattan så känner jag faktiskt lukten litegrann. Men i övrigt inte alls.
17 svar · 11,9k läst
·
F
Fjonken: [citat] Jajamensan. Du ska lixom låta golvet vara en flytande konstruktion, det ska vara löst från underlaget, därav 30mm för en egen konstruktion
3 svar · 2,0k läst
·
Mariangel
Mariangel: Lägga golv i ett konverterat garage med uppvärmd betogplatta. Golvet idag är ju ett typiskt garagegolv med lite fläckar från ex olja. Hur gör jag för att få ett bra golv, vilken typ och går lukten igenom?
0 svar · 697 läst
H
Hans G2: Hej, Vi rev parkett, foam, golvvärmeplåtar och cellplast, lossade golvvärmeslangen och fäste tillbaka i spånet som var under. Sen la vi armering och flytspacklade in slangen. På med fix och plattor. Blev kanon!
2 svar · 1,1k läst
BirgitS
BirgitS: Om det inte kommer upp någon fukt så finns det ingen anledning att ha fuktgenomsläpplig heltäckningsmatta eller ventilera golvet under mattan. Man kan kolla om det kommer upp någon fukt genom att plasta in en kvm betong, tätt längs alla kanter, och se om det blir någon fukt under plasten. Men det måste göras när marken är blöt en bit ner, t.ex. efter många höstregn eller efter
1 svar · 551 läst
I
Isabell.B: Vi kommer köpa ett hus från 1966, där källaren är i väldigt dåligt skick med bl a fuktskador. Det finns ett hål direkt ned i marken som besiktningsmannen hävdar att man kan laga med betong då den inte är bärande osv. Vad ska man fylla i hålet innan betongen? Huset ska förövrigt helrenoveras och även dräneras.
0 svar · 424 läst
·
T
TaiYang: Pga av en vattenskada måste jag lägga nytt golv i 60 m2 i min lägenhet. Hade bestämt mig för vinyl men började läsa och insåg att det inte är direkt hälsosamt. Hittade då PVC-fritt vinylgolv. Jag undrar om något har använt det? Förlorar det några goda egenskaper pga att vara PVC-fritt eller är det lika vattentåligt, slitstarkt osv ändå? Finns det någon här som kan mycket om
0 svar · 752 läst
R
riktigadavid: Ja så kanske det är. Jag tycker det är lite märkligt att det inte finns något i instruktionerna att man ska göra på olika sätt sommar och vinter.
11 svar · 2,0k läst
Totte_72
Totte_72: [citat] Tyvärr är det svårt att byta dem då de går in under väggar och min enda toalett. Dessutom vill man ju ha stöd i ändarna så nja det blir bökigt. Körde lite med mitt multitool och en bred klinga och det blir ganska bra faktiskt bara man ser upp för skruvarna💪
4 svar · 777 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.