Byggahus.se

Flytspackla på limrester (svartlim?)

1. NiklasPalmgren
    Medlem · 29 inlägg
    Hej,
    Behöver flytspackla hallen som mäter ca 6 kvm innan jag lägger nytt parkettgolv då det finns en nedböjning på ca 10 mm (mitten till kant). Delar av golvet har gamla limrester som troligtvis är svartlim. Vill helst slippa röra detta och undrar om ni anser det möjligt att prima ytan och sedan flytspackla? Har hittat primer som anger i sin produktbeskrivning ska fungera med limrester, bifogar nedan. Vad tror ni?
    upload_2020-9-24_13-47-25.png
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2020-9-24_13-47-15.png

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_1717.jpg

2. J
    Medlem · 527 inlägg
    Vet ej, men har du kollat upp om du har oisolerad platta och att primern är diffusionsöppen?

3. NiklasPalmgren
    Medlem · 29 inlägg
    Glömde att skriva att det rör sig om andra våningen i ett bostadsrättshus. så ingen platta mot mark.

4. J
    Medlem · 527 inlägg
    Konstigt att ingen kan hjälpa dig. Folk är upptagna med fjantrådar som Corona och annat..

• Laddar…
  5. NiklasPalmgren
    Medlem · 29 inlägg
    Ja, hoppas än på att någon med liknande erfarenhet kan hitta tråden och dela med sig av erfarenheter och råd. Kan inte vara ensam om att ha hamnat i den här situationen med tanke på hur frekvent det användes förr i tiden.

6. W
    Husägare · Mälardalen · 1 228 inlägg

witten

Husägare
  7. G
    Medlem · 2 inlägg

GEHA

Medlem
    Kolla så det inte är asbest i limmet

8. Matti_75
    Byggveteran · Örebro · 2 517 inlägg

Matti_75

Byggveteran
    Nej. Ta bort allt gammalt lim först. När du har ren betong kan du prima och spackla

9. NiklasPalmgren
    Medlem · 29 inlägg
    Förstår att detta är praxis, men vad är motiveringen till detta? Om risken för sprickbildning/vidhäftning är anledningen så borde det inte vara ett problem om jag ändå inte ska lägga klinker? Om anledningen är förtvålning av lim så borde det inte gälla svartlim? Är ju inte vattenbaserat?

10. Matti_75
    Byggveteran · Örebro · 2 517 inlägg

Matti_75

Byggveteran
    Det är praxis och rekommendation av en anledning. Men som jag brukar säga du gör som du vill men kom inte och klaga sen när flytspacklet lossnar och smulas sönder!

11. NiklasPalmgren
    Medlem · 29 inlägg
    Skulle aldrig klaga på någon annan än själv, men det är ju en annan diskussion.

Jag förstår att det är praxis av en anledningen och hade det inte varit för risken med asbest och att det sitter så in i bomben hade valet varit enkelt. Dock finns det ju i många sammanhang specialprodukter som löser uppgifter på ett annorlunda sätt som avviker från praxis, men fortfarande med gott resultat. Jag eftersöker något liknande för min situation. Teknik och material utvecklas ju ständigt så det är väl ingen orimlighet?

12. Peter2400
    Medlem · Västkusten · 5 121 inlägg

Peter2400

Medlem
    Hade spacklat direkt på, med rätt primer givetvis.
    Att fiberarmerat spackel under ett parkettgolv skulle lossa och bli till smulor har jag väldigt svårt att se.
    På sin höjd kan det bli lite sprickor.

Kör på, skyll på mig om det inte blir bra:)

13. N
    Medlem · 164 inlägg
    Hittills har jag alltid slipat bort lim och papprester. Snabbt gjort och så slipper man tänka mer på det.

Men vore intressant höra hur yrkesfolket gör.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.