Byggahus.se

kallasfalt i hela nedervåningen

1. R
    Medlem · 11 inlägg

renova

Medlem
    Hej!

Jag har just köpt ett hus med platta på mark. När vi börjat slita ut de gamla golven upptäckte vi ett lager av kallasfalt ca 2-3 mm tjockt utstruket på betongen. Jag tror att samtliga rum i nederplan är likadant utförda. Det luktar asfalt och är toksvårt att få bort. Finns det några risker med att låta det ligga kvar? Huset är 40 år gammalt och det verkar ju ha fungerat hittills. Om det får ligga vad lägger jag då ovanpå för att undvika att det luktar?  :-/

2. V
    Medlem · 47 inlägg

vicke

Medlem

Re: kallasfalt i hela nedervåningen

Nu är det här inte riktigt mitt område, så det finns säkert någon annan som kan det här bättre. Men, jag har för mig, att man lade det som något slags skydd mot fukt, en spärr. Och är det så, så ska du låta det vara kvar.
    Men jag är högst osäker. Någon annan kanske kan bekräfta detta.

3. R
    Medlem · 11 inlägg

renova

Medlem

Jo, det ligger som fuktspärr. Men jag förstår inte varför? Om fukt skulle tränga upp genom plattan vill man väl inte ha asfalt som stopp, eller tänker jag tokigt?
    Funderade först på att ta bort den och lägga platon el. liknande under nytt golv för ventilation. Men det kanske är onödigt? Är det bätre att spackla in asfalten, lägga frigolit el dyl. och sedan parkett/laminat? Andas flytspackel? Faster det på asfalten?

4. R
    Medlem · 11 inlägg

renova

Medlem

Ingen alls som vill försöka sig på ett gott eller dåligt råd? SÅ ovanligt kan det väl inte vara? :-/

5. spocks_beard
    Medlem · 1 528 inlägg

Antagligen för att hindra fukten att krypa upp i golvbeläggningen.

Tycker det låter lite aj aj med tanke på att fuktvandringen borde bli
    förskjuten till ex. intill-liggande väggar, om det är mkt. fukt under betongen.

Men jag vet inte.......

Om det ska göras ordentligt så ska ju golvet bilas ut och det ska läggas
    kapillär-brytande skikt mm mm mm. mm. mm. mm.....

Eller så bygger man ett golv på reglar, kommer inte ihåg vad det heter.
    Det finns en tråd om detta nånstans på forumet.

Tycker du ska fråga en byggare

Lycka till !

6. R
    Medlem · 11 inlägg

renova

Medlem

Jo, det känns inte riktigt bra men att ta bort asfalten känns inte heller så kul. ;)
    Jag har pratat med två byggare och båda har sagt att det kan ligga. Men man är ju osäker ändå. Nu har vi ändå bestämt att vi provar med flytspackel, är bara lite orolig att det inte ska fästa ordenltligt.
    Jag får väl återkomma om ett par år när tapeterna möglat bort och meddela hur man inte ska göra. ;D

7. H
    Medlem · 6 inlägg

hades

Medlem

har samma problem fast med det undantaget att mitt strukna golv är i mellanvåningen källartak/vardagsrums o köksgolv. så vad det gör för nytta där förstår jag inte.
    det är ju lukten som är det besvärliga.
    har oxo tänkt att flytspackla o hoppas på att det stänger inne lukten.
    Går det sedan att ventilera golven?

8. P
    Medlem · Västra Götaland · 594 inlägg

Poggan

Medlem

MIn svärfar är fastighetsskötare i en fastighet, och där var det just så, asfalt på hela plattan, firman tog en maskin, å gjorde spår i asfalten så att betongen kan andas, å platonmatta på det. Dett var en "riktig" firma som gjorde detta, och det funkar ännu!

9. G
    Medlem · 28 inlägg

gasoliner

Medlem

Jag har nu rivit upp mitt golv i hallen för att lägga klinker och Komfortvärme i form av T2 Quicknet (3mm) men till min fasa hittade jag denna J%#*a asfalt under den gamla Vinröda linoleummattan från 1957. >:(

Ska flytspackla in värmenätet 5-6mm och sedan lägga klinker på detta men frågan är=

*Hur får jag smidigast bort detta? allt löst är väck med hjälp av barkspade och ren vilja, men plattan är trots allt fortfarande svart av asfalten.

* kommer primer och flytspackel fästa trots kletet?(är ganska torrt, 50 år gammalt)
    Har ingen lust börja bila och slipa och greja då det är nytapetserat i hallen sedan 2 veckor..
    Idén om klinkergolvet kom tyvärr efteråt.. :-[

Det värsta är att ju fler man frågar desto mer olika svar..

Sambon är vid detta laget allt annat än glad och i upplösningstillstånd så HJÄÄLLP!! :-/

10. N
    Medlem · stockholm · 483 inlägg

norrlandshus_sthlm

Medlem

det jobbiga med sånt där klet är att det brukar vara armerat också med en slags väv... så är det iallafall på piskaltaner i stockholm. väven i sig är inget svårt att ta bort... det jobbiga är att det ofta är asbest i den... okul. Hoppas inte att du hittade sån väv... inte kul grejjer. Jag jobbade som plåtis 10år och jag hittade sånt på flera ställen :-/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.