Byggahus.se

riktning plattor alloc commercial tile

1. A
    Medlem · 77 inlägg

annanasen

Medlem
    Hej!

Ska inom kort till att lägga alloc commercial tile, mörkgrå schiffer med lite avlångt rektangulära plattor i hall och kök.
    Det är totalt ca 12 kvm, hallen är relativt kvadratisk (2x2,3 m), medan köket är lite avlångt (3,75x1,45 m). Man kommer in i hallen och har köket som en förlängning rätt fram då man kommer in genom ytterdörren om ni förstår vad jag menar ;)

Nu till frågan, i vilken riktining ska vi ha plattorna? Ska de gå längs med längden på hall och kök eller liggar vinkelrät mot den riktn man kommer in (på tvären)...blir kortare "våder" på det sättet.

Vad är snyggast?! Och hur brukar man göra?
    Får för mig att man lägger plattorna på tvären för att inte göra rummet så avlångt, men kanske känns det mer naturligt att lägga dom på längden?

Jättetacksam för tips och råd!!

2. A
    Medlem · 77 inlägg

annanasen

Medlem

Re: riktning plattor alloc commercial tile

Tack!
    Var mest inne på den iden själv, men sen uttryckte ett par vänner sin förvåning, och trodde det skulle se knas ut...
    Hmm...ska nog ändå prova att lägga ut plattorna och se hur det ser ut...
    Golvet ver egentligen rätt dyrt, 350 kr/kvm på Färgtema.Men vi hade fastnat för just det golvet, så det fick det bli... Är ju iaf inte så himla många kvm ;)

3. A
    Medlem · 77 inlägg

annanasen

Medlem

Kommer inte ihåg tjockleken nu precis... lovar att kolla när jag kommer hem ikväll.

Vi tyckte att alloc commercial tile var avgjort bäst pga att det är lite struktur i ytan, ser mer ut som sten än de helt platta klinkerlaminaten jag sett på silvan, bauhaus mfl. Tror dessutom att denna struktur gör det lättare då man städar då det inte borde bli ränder efter trasan...hoppas på det iaf ;)
    Dessutom är "fogarna" nedfrästa så att där är en klar nivåskillnad mellan "platta" och "fog". Tittade i färgtema-butiken där de provlagt just detta golv och tyckte att det såg riktigt bra ut! :) Hoppas på att det blir bra hemma oxå. Hoppas oxå att det blir så slitstarkt som de säger.... Det ska ju klara av det mesta....

Vi tänker lägga golvet ovanpå en korkmatta som ligger på ett betong-golv (vill ogärna dra mort mattan eftersom det spacklats och donats med tidigare för att få jämn), har en fråga till angående detta....

Är det någon som har en uppfattnig om man bör han något mellan laminat-plattorna och korkmattan? (laminatplattorna har nån ljuddämpnings-platta underst) Bör inte behövas enl affären...

Om nån annan lagt alloc commercial tile och har några tips så är ni välkomna! ;)

4. A
    Medlem · 77 inlägg

annanasen

Medlem

Alloc-golvet ska ha fuktskyddade kanter, så det är nog lugnt. Tack för tipset iaf :)

Mitt golv är (om jag fattat rätt) 9 mm tjock.

5. L
    Medlem · 138 inlägg

lillajuni

Medlem

Hej!

golvet är 11 mm tjockt...

6. A
    Medlem · 77 inlägg

annanasen

Medlem

aha..ok. vilken koll jag har ;)
    var nog för trött igår kväll....

har du alloc commercial tile? några tip o trix vad gäller läggning eller annat?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.