Byggahus.se

Svarta golv, vågar man?

1. G
    Medlem · 528 inlägg

gunne

Medlem
    Jag har en lägenhet i en kåk som är byggd 1893 med massiva furugolv. Jag är jävligt sugen på att svartbetsa och olja golven i kök och vardagsrum som ligger intill varandra. Det är inte så tidlöst bara. Tänk om man tröttnar? Hur långt ner går betsen om man skulle vilja slipa bort den? Någon annan som har svarta trägolv?

2. L
    Medlem · 138 inlägg

lillajuni

Medlem

Re: Svarta golv, vågar man?

å det är ju såå snyggt med svarta golv! har inte det själv men skulle vilja ha! svart trägolv i kök kanske inte är så praktiskt men det går ju ha, men i vardagsrummet säger jag go for it! svart skiffergolv i köket vore snyggt mot det svarta trägolvet i vardagsrummet...

3. B
    Medlem · 240 inlägg

Barea

Medlem

Håller med om att svarta golv är skitsnyggt.
    Vi har lagt svart klinker i hallen som är 30x60 centimter och svarta 20x20 i badrummet och vi känner oss nöjd och jättelyxiga när vi strosar runt på golvet.
    Det finns dock åtminstone två saker att ta hänsyn till.
    1. Smutsen syns! Och jag menar verkligen att ett ynka litet hårstrå syns. Sen är jag tack och lov så mycket bohem att jag står ut med det. ;)
    2. Man tappar enormt mycket ljus och det krävs att man tänker igenom belysningen några gånger för att kompensera det hela.

Som sagt svart är snygg. Men om du bor i en lägenhet med över hundra år på nacken kanske det är läge att bli lite antikvarie-nörd i alla fall. Tänk alla människor som slitit golvet genom tre decennier och vilken historia golvet har. Mitt stalltips är att behålla det. Jag tror, precis som du själv är inne på, att man ångrar sig när det svarta golvet inte längre är lika hett.

Lycka till hur du än gör!

4. G
    Medlem · 528 inlägg

gunne

Medlem

Svårt att välja... Är det nån som har bra tips på hemsidor med golvinspiration?

5. L
    Medlem · 138 inlägg

lillajuni

Medlem

har inte sett så många sidor med svarta golv, men kolla på www.baseco.se dom säljer trägolv och har bilder på ett svartlaserat golv. på hemsidan, gå in på "våra golv" och välj "baseco trend" så hittar du det där. kan ju va trevligt och se hur det kan tänkas bli med ett svart golv... :)

6. B
    Medlem · 79 inlägg

Borgman

Medlem

Supersnyggt idag men det är alltid kul att kunna ändra sig. Lägg på ett nytt svart golv istället. Kan du ju dessutom bestämma helt hur du vill ha det!

7. ¤ akila ¤
    Medlem · Jönköping · 715 inlägg

¤ akila ¤

Medlem

Är du fortfarande sugen på svarta golv? Kolla in senaste Plaza Interiör. Där finns en liten golvspecial med bla ett supersnyggt svart trägolv.

8. L
    Medlem · 138 inlägg

lillajuni

Medlem

det var det svarta golvet från baseco som var med där...

9. G
    Medlem · 528 inlägg

gunne

Medlem

Naej, jag fegade ur och körde lutade/vitoljade ::)

Anledningen var väl främst att jag har fönster i norrläge och var lite orolig för ljuset i rummet. Sen kanske det är lite trendkänsligt oxå, men det spelar inte så stor roll. Något som jag tycker är grymt snyggt är svartbetsad matt oljad fiskbensparkett.... Men då ska man ha ytorna och ljuset för att få till det.

10. S
    Medlem · 14 inlägg

swemcd

Medlem

Nu såg jag iofs. att du bangade och vitbetsade golven, men det är klart att du hade vågat!

Själv slipade jag två sovrumsgolv samt ett hallgolv och behandlade det med hårdvaxolja från Osmo. Först två lager med ebenholtzkulör, sedan avslut med två lager sidenmatt (genomskinlig).

Passade även på att laga trasiga golvplank där det behövdes.

I samma veva byggde jag en klädkammare i vårt sovrum och fixade till väggar och tak. Ny vit färg gjorde susen, samt att vårt fönster är i söderläge så ljuset flödar in :)

Bifogar några bilder på hur vårt sovrum blev i färdigt skick.

Betänk nu att bilderna är tagna med kameramobilen samt komprimerade för att få plats här, och att golvet bara är dammsuget, inte våttorkat, så bilderna ger verkligen inte rättvisa åt hur det blev.

1. Ingång till sovrummet

11. S
    Medlem · 14 inlägg

swemcd

Medlem

2. En bild till från ingången med fönstret synligt

12. S
    Medlem · 14 inlägg

swemcd

Medlem

3. Insidan av klädkammaren

13. S
    Medlem · 14 inlägg

swemcd

Medlem

4. Övre delen av klädkammaren

14. S
    Medlem · 14 inlägg

swemcd

Medlem

5. Klädkammaren sedd mot dörren inifrån

15. S
    Medlem · 14 inlägg

swemcd

Medlem

6. Samma som bild 5 fast övre delen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.