Byggahus.se

Frågor om flytspackel

1. C
    Medlem · 103 inlägg

CarlSthlm

Medlem
    Hej!

Håller på att göra om hall och kök som sitter ihop och turen har kommit till golvet. Rätt mycket kvar med andra ord... ;-)

För att vinna höjd har vi tagit bort de 22 mm spånskivor som låg på bjälkarna med cc 60, spikat bärläkter och kortlingar med cc 40. Sedan lagt spånskivan i samma höjd som bjälkarna. Planen nu är att lägga 12mm värmeslan och sedan flyta. Jag har dock några frågor som jag undrar om någon vänlig själ kan hjälpa mig med...

1. Hur tätar jag glipor och annat i konstruktionen innan flytning? Latexspackel? Fogskum? Givetvis primer ovanpå sedan.

2. Är det ok att gjuta ovanpå dessa spånskivor? De är mycket stabila just nu. Önskemål är att gjuta runt 15 mm för att vinna höjd. Har hört att det skall vara 22 mm för att "kakan" skall vara helt självbärande... Kommer det funka?

3. Jag har lite olika alternativ för flytningen. Antingen proffs med pumpar och grejjer eller min "kreativa" allt-i-allo-fixare som säger sig fixa detta med hjälp av ytterligare en fixare. Går det att flyta 15 mm 30 m2 med hinkar och manuell blandare eller krävs det proffsprylar och proffs?

Någon som vet?

MVH
    Carl

2. smiler
    Medlem · Västernorrland · 651 inlägg

smiler

Medlem

Re: Frågor om flytspackel

Flyspacklet brukar smita in i dom minsta springor hehe... tejpa går ju bra.

Om du bara ska flyta 15 mm så är de ju bara för å täcka slangen kommer inte å bära alls då slangen e typ lika tjock. Borde ju funka ändå om konstruktionen under e rejäl.
    Risken e väll att konstruktionen lutar något å då går de ju mer...

Har för mej att man räknar typ 15kg/m2 (torrt bruk) å 1cm. Vilket alltså skulle landa på 675kg hehe... hmmm... 27 säckar. Inget man kanske vill handblanda.
    Man vill ju få ut hela mängden så fort som möjligt då man vill att de ska flyta ut jämnt.

3. C
    Medlem · 103 inlägg

CarlSthlm

Medlem

Hej och tack för svar!

OK, börjar inse att det nog lutar åt proffs... Vad handlar det om för pengar? Ungefär?

MVH
    Carl

4. T
    Medlem · Stockholm · 1 080 inlägg

tiggre

Medlem

gjorde 28 säckar med hjälp av 2 polare i källaren, funkar utmärkt att blanda i hink bara...

1 som blandar... 1 som slavar å springer (jag själv) och 1 som kör med tandad spackel för att dra ut det rakt (vän som är snickare)...

om jag var dig skulle jag göra som följande
    (har själv gjort detta på 17m2 trägolv i kök och hall)

-flytspackel (fiberarmerat)
    -armeringsnät (går att fästa värmeslingor i detta)
    -primer (2 varv)
    -latexfog i större springor (byggmax har för 10pix tuben...)

5. C
    Medlem · 103 inlägg

CarlSthlm

Medlem

Hej igen!

Bra svar med bra info, tack.

Är det någon som vet vad det kostar att anlita proffs-flytare med blandare och slang? 30 m2 och 15-20 mm är jag på jakt efter...

MVH
    Carl

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.