Hej, jag och min sambo har efter ett fönsterbyte, via ett anlitat företag, oroat oss för eventuell asbestspridning/kontaminering i huset.
Huset är byggt 1970 och hade gamla tvåglasfönster, där jag hastigt under bortplockandet av fönstrena kunde ana spikar med isolering som eventuellt kan vara björnplugg eller sattes isolering så också?
Även runt bågarna fanns en vit hård massa (mot blåbetongen) under en gammal grön tapet även det misstänkt asbest?
Företaget tog ingen hänsyn mot en eternitbröstning, utan dom tog en hammare och slog sönder den samtidigt som fönstret ovanför samt terassdörren var bortplockade och la ner hälften av eterniten i soppåsar och hälften låg kvar på marken. Inte heller något plastskydd sattes upp runt öppningen i risk för dammspridning in i hemmet.
Byggarna gick också runt i huset med sina dammiga kängor och handskar.
Efter bytet var klart så dammsögs allting upp av en festtool dammsugare förhoppningsvis med något motsvarande ett bra hepafilter.

Åtgärderna för oss efteråt var att städa med våttorkning på alla ytor och dammsugning med hepa 13 filter. Tvättat alla kläder, sköljt av alla leksaker.

Företaget säger att dom kan står för en asbestanalys.

Vi är väldigt oroliga för vår 2 åriga son och undrar hur farligt detta är.

mvh

Orolig

• Trave gamla fönsterrutor och bågar på en träterrass med en blå presenning och gräs i bakgrunden, misstänkt för kontaminering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Utomhus är det ingen fara, de asbestfiber som lossnat blåser fort iväg och sprids ut till ofarlig koncentration.

Inne är det bra att upprepa våttorkningen efter ett par dagar när fiber som flyger omkring i luften har landat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.