Alebaleportocale
Hejj!

Vi råkade elda upp en liten bit tryckimpregnerat virke när vi skulle grilla. Den var max 50cm lång och typ 25cm tjock. När jag insåg att det kan ha varit tryckimpregnerat släckte vi ned elden (träden hade inte brunnit upp helt, och den låg på kol, brasan var i sin början) och slängde askan i en tunna.

Jag är lite ängsligt lagt, så till mina frågor:
1. Hur farligt är det? Bör vi slänga grillen nu eller räcker det med att ha slängt askan?
2. Vad händer egentligen när man bränner upp en liten bit tryckimpregnerat virke? Och vi pratar nu ”ny” virke, max 7 år gammal, så ingen arsenik och andra ämnen.
3. vad gör vi med askan och kolen?

tack för era svar!
 
Alebaleportocale Alebaleportocale skrev:
Hejj!

Vi råkade elda upp en liten bit tryckimpregnerat virke när vi skulle grilla. Den var max 50cm lång och typ 25cm tjock. När jag insåg att det kan ha varit tryckimpregnerat släckte vi ned elden (träden hade inte brunnit upp helt, och den låg på kol, brasan var i sin början) och slängde askan i en tunna.

Jag är lite ängsligt lagt, så till mina frågor:
1. Hur farligt är det? Bör vi slänga grillen nu eller räcker det med att ha slängt askan?
2. Vad händer egentligen när man bränner upp en liten bit tryckimpregnerat virke? Och vi pratar nu ”ny” virke, max 7 år gammal, så ingen arsenik och andra ämnen.
3. vad gör vi med askan och kolen?

tack för era svar!
1.
Inte farligt.
Nej.
Ja.
2.
Ingenting.
3.
Slänger det.

dvs inget att oroa sig för

Man ska väl inte grilla korv på elden ellet slänga askan på tomatodlingen men annars har det ingen betydelse.

/ATW
 
Alebaleportocale
Tack!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.