2 926 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Radonsanering, hur går vi vidare?
köpte nytt hus för ett år sen och har under vintern genomfört en långtids(radonmätning) som vi fått svar på och som ligger över gränsvärdena. Har fått en mindre summa ersättning av säljaren eftersom vi hade en klausul gällande detta i kontraktet.
Nu vill vi gå vidare och göra någon slags åtgärd för att komma under gränsvärdet men vet inte riktigt vilken lösning vi ska gå på.
Tips på hur vi går vidare?
Hörde dessutom att man numera kan få ersättning vid radonsanering men vet inte riktigt hur den funkar, någon av er som gjort detta?
Nu vill vi gå vidare och göra någon slags åtgärd för att komma under gränsvärdet men vet inte riktigt vilken lösning vi ska gå på.
Tips på hur vi går vidare?
Hörde dessutom att man numera kan få ersättning vid radonsanering men vet inte riktigt hur den funkar, någon av er som gjort detta?
Ansök om radon bidrag från boverket/länsstyrelsen vilket det nu var igen...
Krävs att en certifierad radonsanerare kommer till er, besiktar och lämnar lösningsförslag tillsammans med konstnadskalkyl. Kostnaden för besiktningen/offerten/analysen av var radonet kommer ifrån brukar vara i runda slängar 3-4k. Den varierar lite. Tror vi gav 3.5k
Vi har gjort precis som er men haft radon nissen på besök och har således både accepterar offerten samt ansökt om bidrag.
Krävs att en certifierad radonsanerare kommer till er, besiktar och lämnar lösningsförslag tillsammans med konstnadskalkyl. Kostnaden för besiktningen/offerten/analysen av var radonet kommer ifrån brukar vara i runda slängar 3-4k. Den varierar lite. Tror vi gav 3.5k
Vi har gjort precis som er men haft radon nissen på besök och har således både accepterar offerten samt ansökt om bidrag.
Även vi har haft en radonsaneringsfirma här som efter långtidsmätningen kom och kontrollerade var radonet kom ifrån. I vårt fall var det 100% markradon så deras förslag var att installera radonsug vilket även gjordes. Priset landade på 45.000:-, har fått radonbidrag beviljat och utbetalt nu efteråt med 50%.
Måste dock genomföra ny kontrollmätning till hösten för att se att åtgärderna fått ner värdena under gränsvärdet.
Vår saneringsfirma lämnade garantier på att radonsugen skulle lösa problemet och skulle den inte göra det så hittar de en annan lösning kostnadsfritt.
Måste dock genomföra ny kontrollmätning till hösten för att se att åtgärderna fått ner värdena under gränsvärdet.
Vår saneringsfirma lämnade garantier på att radonsugen skulle lösa problemet och skulle den inte göra det så hittar de en annan lösning kostnadsfritt.
Vilken firma kontaktade ni?M Matkap skrev:Även vi har haft en radonsaneringsfirma här som efter långtidsmätningen kom och kontrollerade var radonet kom ifrån. I vårt fall var det 100% markradon så deras förslag var att installera radonsug vilket även gjordes. Priset landade på 45.000:-, har fått radonbidrag beviljat och utbetalt nu efteråt med 50%.
Måste dock genomföra ny kontrollmätning till hösten för att se att åtgärderna fått ner värdena under gränsvärdet.
Vår saneringsfirma lämnade garantier på att radonsugen skulle lösa problemet och skulle den inte göra det så hittar de en annan lösning kostnadsfritt.
Vad låg ni på för radonvärde innan åtgärd?
Landade ni alltså på 45000kr innan bidrag eller efter?
Dras detta bidrag på ROT eller är det en egen kategori som inte påverkar ROT?
Genskjuter med att du får svar på många frågor här:
https://www.boverket.se/sv/bidrag--garantier/radonbidrag/
För radon tekniker på din ort:
https://svenskradonforening.se/hitta-foeretag-foer-dina-behov/
Som referens, vi hade runt 950bq (100 % markradon. Offert på 39k för radonsug och diverse tätningar. Bidrag fås för 50%, dvs kostnad 19 000:-
Rot och radonbidrag kan kombineras, dock bara uppdelat, dvs rot kan dras för arbetskostnad och bidrag för materialet.
Detta är bara aktuellt om kostnaden för saneringen överstiger 50k.
https://www.boverket.se/sv/bidrag--garantier/radonbidrag/
För radon tekniker på din ort:
https://svenskradonforening.se/hitta-foeretag-foer-dina-behov/
Som referens, vi hade runt 950bq (100 % markradon. Offert på 39k för radonsug och diverse tätningar. Bidrag fås för 50%, dvs kostnad 19 000:-
Rot och radonbidrag kan kombineras, dock bara uppdelat, dvs rot kan dras för arbetskostnad och bidrag för materialet.
Detta är bara aktuellt om kostnaden för saneringen överstiger 50k.
Vi körde på Radea som har varit väldigt professionella ända från början.P PM7 skrev:
45.000:- var innan bidraget.
Ser att du fått svar angående ROT-avdraget redan.
Vårt årsmedelvärde var 430 Bq/m3.
what is the company name, is it fixed now ?M Matkap skrev:We also had a radon remediation company here who, after the long-term measurement, came and checked where the radon was coming from. In our case it was 100% ground radon so their suggestion was to install a radon extractor, which was also done. The price landed at SEK 45,000, a radon subsidy was granted and now paid out afterwards with 50%.
However, must carry out a new control measurement in the autumn to see that the measures have brought the values down below the limit value.
Our remediation company gave guarantees that the radon suction would solve the problem and if it didn't, they would find another solution free of charge.
Klicka här för att svara