Hej forumet, här läst här i flera år men detta blir mitt första inlägg!

Håller på att renovera en del av huset, byggt 1972. Tanken var att sätta upp gips på befintliga OSB(?) skivor och vara nöjd men i samband med att jag rev upp lite av väggen för att kunna bygga igen en altandörr såg jag något som gjorde mig lite orolig.

Reglarna är målade med en turkos, nästan plastaktig färg. Jag blir så klart livrädd att det handlar om tryckimpregnerade reglar men samtidigt är de bara gröna på ena sidan. Är det någon som kan hjälpa mig identifiera vad det handlar om för färg och vad den eventuellt gör där? Färgen går att pilla bort i flagor om det är någon ledtråd?

Tack på förhand mina allvetande hemmasnickrande kollegor!

• Delvis avflagad turkos färg på träregel vid renoverad altandörr, visar osäkerhet om material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering av vägg avslöjar OSB-skivor och reglar med turkos färg, delvis skalad.
    Skapa konto
  • Reglar med turkos, plastaktig färg som flagar av, synlig vid renovering.
    Skapa konto
  • Träregel med flagnande turkos färg, någon pillar på färgen med fingret.
    Skapa konto
Ser nästan ut som tätskikt

• Gilla
Little_Jimmy
  • Laddar…
Gubben som bodde här innan har använt lite vad som helst när han byggt så det skulle kunna vara något återvunnet... Hittade en bild från när vi gjorde i ordning badrummet för några år sen, där är en av reglarna samma färg men inte alla...

• Renovering av badrum med isolering exponerad och en träregel målad i avvikande färg.
    Skapa konto
Är nog som du säger "återvunna" reglar som kanske varit nån annanstans tidigare och blivigt målade.

Slutsats från oss: handlar om färg. Använde samma reglar och byggde in. Inga problem so far 👍

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.