S
sblixten: Vattentrappa lät trevligt, men lär kräva en del jobb. Får se var det slutar Tack för bra idéer.
4 svar · 6,1k läst
·
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: Håller med tidigare talare. De går att flytta. Bäst vore senhöst, näst bäst innan de vaknar på våren. Men de klarar flytt även i värsta värmen – been there, done that. Ta med så mkt rot du kan. Klipp ner lite av överjordiskt för balans med förminskat rotsystem. Vattna extra, tills den klarar sig själv.
4 svar · 36,9k läst
G
gudden: Tack för tipsen. Letar upp en plantskola och frågar
2 svar · 10,7k läst
Stenolofanders
Stenolofanders: Det är en fjärilslarv, någon av de vita fjärilarna rapsfjäril, rovfjäril eller kålfjäril. Vissa år kan de vara hopplösa och förstöra skörden av kålväxter mm. Plocka för hand lär funka? Getingar äter sådana här larver i mängd, vårtbitare likaså. Håll dig vän med dem!
2 svar · 7,0k läst
·
1
10802: Stort tack för ditt svar och dina tankar Cajsa! Jag var helt inställd på att man bygger en mur i bakkant och sen trappa med förvaringsutrymme under, så jag tänkte inte ens tanken att bygga trappan ovanpå slänten :-) Nu har jag med andra ord både något att fundera vidare över och några konkreta tips! Tack! (Och om det är nån annan som också läser det här inlägget så får ni
2 svar · 7,4k läst
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: Jag skulle försöka rita upp carport, bilarnas rörelse (backzon osv) på en skalenlig skiss och se vad jag "får över för ytor". Ta med även soptunnor, cyklar, ev blivande grejer, så du får in alla faktorer direkt och får planeringen klar. Skulle vara välgörande med något grönt som är i proportion till den stora ytan, och då tänker jag genast träd. Svårt att komma upp i rätt
5 svar · 6,9k läst
·
pelpet
pelpet: Attefallshus med egen ingång för uthyrning.
2 svar · 4,0k läst
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: Kontakt någon som säljer Salix, inte min starka sida.
1 svar · 5,0k läst
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: Bygglov för allt högre än 50 cm, både marknivå och murar. Jag skulle rekommendera förankring bakåt. Går att göra ganska enkelt med "träankare" bakåt, eller kanske nät. Bild från nätet. [bild] Jag har aldrig anlagt slipersmurar själv, men precis som du säger hittar du säkert instruktioner på nätet. Min andre hälft är anläggare och har gjort några sådana murar, men sover
1 svar · 15,5k läst
·
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: Japp, nu ska jag ha betat av alla som inkom före 21.00. Vilken frågeflod, och tydligt är att folk har problem med slänter! Jag kan rekommendera folk att anlita en trädgårdsdesigner eller liknande för ett rådgivningsbesök. Man kommer längre i tankarna och resultatet blir bättre om man får bolla med kunden samt se tomten live. Tack och gonatt! hälsar Cajsa (www.formochfunktion.se)
1 svar · 3,7k läst
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: Dubbla inlägg, redan svarat.
1 svar · 3,3k läst
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: Kan ni inte välja växter efter ståndorten, dvs växter som gillar sandjord? Vid plantering kan du blanda jord så vattnet håller sig kvar längre. Akebia eller vitalbaklematis Summersnow, Sätt perenner runt fötterna så trivs alla bättre, som färgkulla, bolltistel, rosenslöja, stenkyndel, lampborstgräs. Annars är det livslång matning av sandjorden med mullämnen som gäller, dvs
1 svar · 3,8k läst
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: Liguster? Finns i färdig höjd om ni vill ha snabbt insynsskydd. Finns vintergrön sort, men den är inte alltid vintergrön. Bok? Boken behåller också bladen vintertid (liksom avenbok, som inte är släkt), i kanelrostbrunt. Svårt med vintergrönt, för tuja får du inte ta ;). T ex idegran är kostsam i stora storlekar, och tar lång tid på sig att växa upp, annars är det en stor
1 svar · 8,7k läst
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: Det beror på hur brått ni vill bli klara. Att täcka är the lazy way, tiden får arbeta. Men om ni vill satsa på att rensa ur ogräsrötterna direkt så är det bara att sätta igång. Finns massor av lila, alla gillar sol, några funkar i halvskugga: stäppsalvior, kantnepeta (som inte ska användas som kant, utan en bit in), bolltistel, nävor, stormhatt, anisört, akleja, oktoberaster,
3 svar · 4,1k läst
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: När jag såg tegelfasaden tänkte jag direkt på denna plantering: [bild] [bild] [bild] http://www.houzz.com/projects/36319/Belmont-Hill-Residence Stäppsalvia, kantnepeta (en bit in, ej i kanten!), allium, pioner, malört, vita astilbe, jättedaggkåpa, perovskia, tuvrör, miskantus, nävor, solhatt, blommande buskar (här Kalmia, du kan ta syren, bukettapel eller schersmin)... Detta ger både
1 svar · 8,8k läst
·
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: Verkar inte vara så farligt ogräs, det funkar nog att ha kvar. De flesta ogräs klarar inte klippning, de dör snabbt. De som kommit här är "pionjärogräs", de konkurreras med största sannolikhet ut av gräsmattan. Men du bör luckra ytan. (När du gör det kan du ta bort de största toffsarna med ogräs, framför allt för att de förmultnar och då sjunker gräsmattan just där om det är
1 svar · 4,3k läst
·
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: De här problemen skulle vara bättre för ett rådgivningsbesök, det är så omfattande. Blir rumphugget att besvara här. Häck: bukettapel (för blom och höstfärger) Eller vitt staket med buskar som väller ut mellan om ni vill ha mer romantiskt klassiskt. Är det skugga någon tid på dygnet kan man köra hortensior, annars rosor. Vet inte vad det är för solläge längs huset, troligen
2 svar · 4,9k läst
·
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: Vid hav passar havtorn, som har vackert grenverk vintertid. Annars kanske bukettapel, som har blom och höstfärger. Aronia, med ätbara bär och stark höstfärg. Smällspireor, finns i olika bladfärger. Men blanda inte plotteraktigt. Ta en sort övervägande. Kanske går de att ställa lite zickzack och sen komplettera med någon annan bakom/framför. En grupp av höga gräs är trevligt, ger
1 svar · 5,2k läst
·
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: Men kan man inte göra en böj av buskar och en kant runt hela ytan? Smultronchersmin doftar gott och blommar, men det är så kort period, trist grenverk och inga höstfärger heller. Den kan få vara med på tomten, svepa in doft till en sittplats, men inte som vindskyddande buskage. En häckväxt som finns att köpa som "färdig häck" ger vsnabb effekt. Det verkar inte vara så stor sträcka,
1 svar · 4,3k läst
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: Nja, gräs i 30 graders lutning kanske blir lite väl svårskött. Se även övriga svar i kvällens chat om släntväxter. Det kan bli svårt att etablera (plantera och vattna) i så kraftigt lutning. Man kan använda kokosmattor som håller jorden. Bevattningslangar är bra, man måste se till att vattnet inte bara rinner ovanpå jorden. Färdiga perennamattor är superskönt och effektivt om
1 svar · 9,5k läst
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: Kirskålet måste bort. Bäst är att täcka av hela slänten 2 växtsäsonger med ogräsduk. (Ljustät duk som släpper igenom regn). Täck en bra bit utanför det angripna området och se till att rensa om det börjar växta i kanterna. (så inte rotsystemet får tillgång till ny energi). Kirskål överlever inte i gräsmatta, dvs det går att trötta ut genom upprepad rensning, men det är
1 svar · 8,6k läst
·
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: Roligt tänk! Jag har gjort några sådana typer av planteringar. Då har jag kompletterat vintergrönt med höst- och vinterfärg, och därför planterat avenbok (bok funkar också) som kan klippas om man vill, som ger kanelbrun färg i vinterlandskapet. Lärk (snabb) är ju också läckert, med höstfärg, men tappar barren. Komplettera med starka höstfärger för häftig effekt, som t ex
1 svar · 4,1k läst
·
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: Surjordsplantering med vipphortensia (finns många sorter, t ex 'Limelight' eller 'Pinky Winky') som mullar in muren. Marktäckare av krypkornell (Cornus canadensis) som ger vårblom, höstbär och höstfärger, och är ganska vintergrön. Eller rododendron och astilbe, och då kan ni ha stenastilbe (Astile 'Sprite') som kantväxt. I astilben sätter ni massor vårlökar. Eller kanske bara en rad
2 svar · 4,5k läst
·
magda136
magda136: Ok, tack för svar!
2 svar · 3,3k läst
·
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: Ja du kan flytta dem. Försök gräva i ytterkant på buskarna för att få med så mycket rot som möjligt. Bra om du beskär den ovan jord, så blir det bättre balans med det stympade rotsystemet. Nöden har ingen lag, vi flyttar buskar all tid på året (när vi är på anläggning hos kunder), och det funkar oftast bra. Stödvattna och håll lite extra koll.
1 svar · 1,3k läst
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: Ja, kör på stödmur. Svårt att se på bilden höjdskillnad, men om det blir hög kan du kamouflera med växter framför, så det inte blir för anlagd och hård känsla. Eller dela upp den i två sektioner, med växter mellan. Alternativt kan ni köra marktäckare, om det inte är för brant för plantering/etablering. Det går också att köpa färdiga perennamattor, t ex från Vegtech.
1 svar · 1,9k läst
·
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: Framgår inte om det är soligt, men förutsätter det. I sluttningar trivs många växter, eftersom det inte är vinterblött, men man bör välja växter som är torktåliga (efter etablering). Om det är så stort område kanske du ska satsa på några marktäckande växter, som (flock)nävor, ulleternell, bergormot eller låga busken sandkörsbär om du har väldigt väldränerat. Många
1 svar · 1,2k läst
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: Ja, sätt marktäckare. Det finns några tuffingar som klarar det mesta som waldsteinia och flocknäva. Jordförbättra i översta skiktet så får de bra start. Plantera med avstånd så de växer ihop snabbt så blir det lättskött.
1 svar · 1,2k läst
Cajsa Lundin
Cajsa Lundin: Rönnar är trevliga? Finns många olika. Nya tallar? Körsbärskornell (Cornus mas) är tålig och anspråkslös, bra som insyns- och vindskydd.
1 svar · 1,1k läst
D
Daniel Örnberg: Tusen tack! Bra svar på väldigt flummig fråga! :) Vi fick en hel del att tänka på som vi inte skulle kommit på själva.
2 svar · 1,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.