Hej, blev inspirerad av din text om stödmurar och hittade äntligen nåt hela familjen kan enas om till rimligt pris: de vertikala slipersern från England.
Vad tror du om möjligheterna?
Vi har en slänt som bygger 130 cm på höjden, 1 metet bred/djup i planet., 10 löpmeter.
Tänkte gräva bort ca 40 cm projicerat uppifrån och öka nedre plana ytan. Sedan sätta ca 80 cm höga slipers och låta det vara lite slänt kvar upptill.

Frågor:
måste man ha bygglov, sitthöjden bli lägre än 50cm bygghöjd?
klarar vi att bygga 80 cm utan speciell förankring eller blir jordtrycket för högt?
tips på lösning om vi behöver förankring?

Jag har hittat beskrivning på nätet hur man skulle kunna göra: gräv ut botten där sliperserna ska stå, fyll och jämna av med grus. Fyll med lite betong ( minns inte hur mycket eller specifikation, men ca 5 cm tjockt). Placera sliperserna. Förankra dem mot varandra med någon form av spikband. Vänta3-5 dagar innan återfyllnad av jord så betongen brunnit.

såga av topparna som du vill ha dem. Klarar man det med motorsåg som lekman?

har du bättre tips?

• Gilla
10802
  • Laddar…
Bygglov för allt högre än 50 cm, både marknivå och murar.
Jag skulle rekommendera förankring bakåt. Går att göra ganska enkelt med "träankare" bakåt, eller kanske nät.
Bild från nätet.
Skärmavbild 2014-04-13 kl. 23.39.03.png
Jag har aldrig anlagt slipersmurar själv, men precis som du säger hittar du säkert instruktioner på nätet.
Min andre hälft är anläggare och har gjort några sådana murar, men sover nu... Betong tror jag inte de brukar använda!
Här hittade jag en beskrivning.
http://www.jabo.se/se/tips/byggtips/byggtimmer/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.