ImageUploadedByByggahus.se1397413716.837650.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska rulla gräs här i sommar. Tänkte slänga på 10cm jord, men som man ser på bilden har det hunnit växa upp en hel del ogräs m.m.

Hur pass "rent" måste det vara innan jag lägger ut jorden? Vill inte att detta tar sig igenom och växer upp i den nyrullade gräsmattan sen...

Mvh Kim
 
Verkar inte vara så farligt ogräs, det funkar nog att ha kvar. De flesta ogräs klarar inte klippning, de dör snabbt. De som kommit här är "pionjärogräs", de konkurreras med största sannolikhet ut av gräsmattan.

Men du bör luckra ytan. (När du gör det kan du ta bort de största toffsarna med ogräs, framför allt för att de förmultnar och då sjunker gräsmattan just där om det är lite tjockare/större parti).

Sen vågar jag inte svara för hur väldränerat det är/blir. Gräsmatta vill ha både dränerat och fuktigt. När du slängt på jorden (du fick det att låta så enkelt), ska den vältas/stampas för att bli stabil, sen ruggas/luckras lätt på ytan så rötterna fäster bättre.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.