3 481 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Försäkringshjälp?
Jag har en husbyggarförsäkring för mitt nya bygge (se Hustillverkare: Sverige Stugan, bra eller dålig?) som är ett fritidshus (då gäller inte GARBO) och har fått veta att rättsskyddet gäller efter garantitidens slut. Men om entreprenaden slutbesiktigas och fabrikanten inte åtgärdar protokollerade anmärkningar inom rimlig tid, så kan rättsskyddet utnyttjas direkt! Skaffade ej någon byggfelsförsäkring, tyvärr!
Är det någon som har erfarenhet av försäkringsfrågor och användandet av rättsskyddet i mål mot byggare och/eller hantverkare?
Helena ???
Är det någon som har erfarenhet av försäkringsfrågor och användandet av rättsskyddet i mål mot byggare och/eller hantverkare?
Helena ???
I din situation bör du innehålla förslagsvis 10% av entreprenadkostnaden tills slutbesiktningen är klar och godkänd. Detta medför då sannolikt att ev fel fixas snabbt av entreprenörerna.
Skulle det trots detta uppstå någon tvist kan rättsskyddet i försäkringen användas för advokatkostnader. Rättsskyddet gäller bara för advokat och/eller rättegångskostnader. Försök undvik att hamna i process, ingen tjänar egentligen på det (utom advokaterna förståss)!
Skulle det trots detta uppstå någon tvist kan rättsskyddet i försäkringen användas för advokatkostnader. Rättsskyddet gäller bara för advokat och/eller rättegångskostnader. Försök undvik att hamna i process, ingen tjänar egentligen på det (utom advokaterna förståss)!
Jag har innehållit cirka 35% för att de har gjort väldigt taffliga fel och en del mindre bra konstruktionslösningar! Sedan motsvarar deras kompetens nog inte har deras goda vilja, tyvärr!
Därför blev jag nu tvungen att gå till advokat och kan efter en beställd besiktning utnyttja rättsskyddet i min försäkring! Processen är inte rolig och kostar för båda parter, men det verkar idag som mycket måste lösas den vägen för Sveriges maffia (byggbranschen) blir ju bara fräckare och fräckare mot oss (engångs-) kunder!
På min hemsida som snart är klar, kommer jag att berätta mer om vad som händer i framtiden!
Helena med den
dåliga Sverige Stugan
Vilket bolag har denna "Husbyggarförsäkring"?
Jag har hört att det finns "byggherreförsäkring",
"villabyggarförsäkring" eller "husbyggarförsäkring".
Vad jag kan se är det några få hustillverkare som inkuderar
en dylik försäkring, men flertalet har det inte.
Inget försäkringsbolag som jag har talat med känner dock till
några sådana försäkringar.
Det finns försäkringar som är avsedda för företag
(ansvarsförsäkring, entrepenörförs. ed.), men inte för
privatpersoner vad jag förstår.
Någon påstod att detta ingår i vanliga hemförsäkringar.
Alla försäkringsbolag som jag har kollat har dock
undantag för privatperson i egenskap av ägare till
annan fastighet eller tomträtt.
Vad gäller juridisk tvist eller skadestånd så har
de försäkringar och försäkringsbolag som jag har kollat
som villkor att man ska ha haft försäkringen i minst 2 år
före det att tvisten uppkom, för att försäkringen ska gälla.
Dylika villkor är heller knappast avsedda för husbyggare.
/Frank
Jag har hört att det finns "byggherreförsäkring",
"villabyggarförsäkring" eller "husbyggarförsäkring".
Vad jag kan se är det några få hustillverkare som inkuderar
en dylik försäkring, men flertalet har det inte.
Inget försäkringsbolag som jag har talat med känner dock till
några sådana försäkringar.
Det finns försäkringar som är avsedda för företag
(ansvarsförsäkring, entrepenörförs. ed.), men inte för
privatpersoner vad jag förstår.
Någon påstod att detta ingår i vanliga hemförsäkringar.
Alla försäkringsbolag som jag har kollat har dock
undantag för privatperson i egenskap av ägare till
annan fastighet eller tomträtt.
Vad gäller juridisk tvist eller skadestånd så har
de försäkringar och försäkringsbolag som jag har kollat
som villkor att man ska ha haft försäkringen i minst 2 år
före det att tvisten uppkom, för att försäkringen ska gälla.
Dylika villkor är heller knappast avsedda för husbyggare.
/Frank
I detta fall fick jag en för 1 år av hustillverkaren betald hemförsäkring från IF, som hustillverkaren kallar husbyggarförsäkring. I den finns ett rättskydd om 75.000 som kan användas vid tvist. Det finns också en olycksfallsdel som kan skydda Dina hantlangare vid montering och snickrande på det nya huset. Villkoren är lite luddiga, så det är bäst att kolla nog.
Den här typen av saker har jag även i min "egna" hemförsäkring.
I dessa behöver det inte ha gått 2 år (även om jag tror det stod något sådan??) för att starta en tvist, vilket advokaten även har kollat i mitt fall.
Helena med
Sverige Stugan
Klicka här för att svara