Försäkringar
Annananna: Jo, man får ju "passa på" och fundera på om man vill ändra något. Göra det bästa av situationen. Det verkar som om vi får till nyplantering av vårt försäkringsbolag. Värdet på uppvuxna träd är de inte så intresserade av... (Och, ja, det är vårt försäkringsbolag som ska stå för det...!) Vi har en del bilder, och ska tänka på att räkna in "städning" av det brunna. Fler
mindblow: Med matrial även inredning och sådant också? Jag tänker på kök, badruminredning.. Jag vet att på köket har vi 10års garanti, så att teckna en "dubbel" försäkring tycker jag isåfall är onödigt.. Kan man hoppa över att räkna med det?
hugoh: Tack for alla svar Det har visat sig att Varbergshus tecknat eb forsakring som tacker detta. min vanliga villaforsakring tackte det inte. jag hade ett litet lokalt forsakringsbolag. tack igen Johan
volvo: [citat] Det beror ju på hur stor totalkostnad bygget går på. Om bygget kostar under 400.000 kr behövs ingen försäkring om det inte rör sig om många kvadratmeter. Ligger man på gränsen så kan det vara läge att avvakta byggnadsinspektörens "dom" i frågan. Ibland tar de även med i beräkningen om man anlitat entreprenör (vilket gör försäkringen något användbar) eller om man
dinolurfen: Vår KA fixade till ansökan åt oss. Han frågade vad vi kunde tänka oss att göra själva. Det kommer bli typ måla tapetsera, lägga golv, lägga taktegel, spika panel+ lite annat smått. Entreprenörernas kostnad (lågt räknat) + husbyggsats = 1 000 000. Sen tillkommer färdigställande försäkringen på 2000 -3000 kr som komunen lite sent kom på att vi var tvungna att ha, även den
GustavW: Jag har testat att strunta i den. Det går utmärkt att bygga utan den men slutgodkännandet kanske blir lite knivigare....
volvo: [citat] Inte på villabyggen! Det viktigaste är att se till att man får en duktig och noggrann besiktningsman.
maggan9: När vi köpte ett visningshus i Alsike blev alla vitvaror stulna 4 dagar innan vi skulle flytta in. Tyvärr råkade tjúvarna förstöra avloppet och en kran stod på och droppade när de tog diskmaskinen. Stölden upptäcktes av oss på söndagen men hela nedre våningen hunnit hade blivit vattenskadat och vår flytt blev framflyttad en månad...Mycket byggfläktar blev det, allt golv utbytt
styrman1: Jag fick en vattenskade som kostade ungefär som en Ferrari från -93 och det var inga problem med försäkringen även fast jag gjort det själv. Det var fackmannamässigt gjort men lite oflyt med en koppling som gled isär vid inkommande vatten. givetvis var vi ju inte hemma... De kollade runt lite grann och såg att jobbet iövrigt var bra gjort.
volvo: Garbo tar inga försäkringsärenden som rör byggfelsförsäkringar där inte huset slutbesiktigats med av dem utsedd besiktningsman. Dessutom skall besiktningsanmärkningarna vara åtgärdade. Om detta inte är gjort kan man känna sig blåst om man inte har en färdigställande försäkring också.
hempularen: Hej, Välkommen till forumet. För första delen av din fråga tror jag att du måste ge lite mer information för att kunna ge ett bra svar. Hur gammalt är huset, badrummet? Hur framstod badrummets skick vid visningen? etc. Även, när gjordes besiktningen, är det en besiktning som gjorts efter kontraktsskrivning inom ramen för en villkorsklausul? Vad gäller ansvar så är jag ganska
v-g: Mb_Star:Varför inte bara ringa ditt bolag och höra. Sålänge man är "betalande" brukar alla bolag vara väldigt medgörliga.
carra: Och även om De har en försäkring förutsätter en eventuell skada att de verkligen vill utnyttja sin försäkring och anmäla det inträffade till sitt försäkringsbolag. Vad Du bland annat kan göra är att: Be Din entrepenör visa upp en ansvarsförbindelse från sin försäkringsgivare som visar att han har en försäkring. OBSERVERA dock att ansvarsförbindelsen visar "bara" att han har
abbe_: [citat] Det ligger i och för sig i viss mån i byggarens intresse att inte dra dit någon besiktningsman som hittar massa kostsamma fel.... Den besiktningsman jag pratade med, sade att han normalt inte hittar fler garantifel än husägaren, och i de fall det finns stora problem, så lär du redan upptäckt det. I viss mån kunde han stärka vissa fel, men i andra fall kunde han bara återge fel
carlssoni: Ja, det finns, som bl.a. diskuterats i dett forum, en del frågor kring reglerna för byggfelsförsäkringen. Men det mesta verkar ha "satt" sig numera. Min uppfattning, och jag har sysslat en del med detta, är följande: 1. När du väl har fått försäkringen, med den omfattning du från början angivit, är det inte nödvändigt att någon ändring sker om den köpta omfattningen ökar. Men
Tripod: Det behöver inte alls vara nåt fel på golvbrunnen. Det besiktningsmannen förmodligen anmärkte på var att klämringen var av en typ som man inte använder längre. Renoverar man badrummet idag så måste man byta golvbrunnen om den är äldre än -91. Den anmärkningen hade vi också i protokollet och de flesta andra med en äldre brunnstyp. Det betyder inte att det garanterat kommer en
nybyggd: [vilket bolag var det som trilskades ??? QUOTE=anders1956;535325]Tips! Om ni funderar på att göra något själva i badrummet så var noga med att dokumentera jobbet med bilder. Vi har blivit drabbade av en vattenskada och företaget som gjorde jobbet hade gått i KK. Vårt försäkringsbolag ville inte ta skadan utan hänvisade till att jobbet var undermåligt utförd. I och med att vi hade
nybyggd: hmmm med det jag har nu mot if,kanske man bör undvika detta bolag i villaförsäkringar. det tycks vara ett bolag som gärna tecknar försäkringar men så fort skada dyker !!tji då är det märkligt nog undermåligt jobb varför då vägrar ersättning.
Pepparkaka: Det är klart att försäkringen täcker något. Annars skulle det inte vara någon mening att ha någon försäkring. Det bästa är att kolla i försäkringsvillkoren för att se vad som gäller, och vid oklarheter prata med försäkringsbolaget. Särkskilt om du skall renovera våtutrymme själv. Och - kom ihåg att ha ett bostadsrättstillägg på din hemförsäkring!
Hemmakatten: Om det är så att försäkringsbolaget tilllkallade snickare för att åtgärda fel, så skall du absolut inte betala snickaren utan hänvisa honom till försäkringsbolaget. Du har inget avtalsförhållande med snickarfirman utan det får fösäkringsbolaget hantera. Så, bestrid alla krav från snickaren och hänvisa till försäkringsbolaget.
carlssoni: Har entreprenören gått i konkurs så har du ingen ansvarig firma att vända dig till. Tyvärr :-( Vad gäller byggfelsförsäkringen så är det en självrisk på ca 20 000 kronor där varje fel räknas som ett fel. Av ditt inlägg så verkar det vara endast mindre fel där kostnaden inte når upp till detta belopp. Kontakta dock försäkringsbolaget för säkerhets skull.
Mikael K.: Har inte Länsförsäkringar ett samarbete med Anticimex där hussvamp ingår? Så är det i alla fall i det län där jag bor.
carlssoni: Ja ,man kan med fog fråga sig varför entreprenören vill ställa en garanti under garantitiden. Det finns inget i konsumentbestämmelserna ABS 05 eller konsumenttjänstlagen som kräver detta. Däremot finns det i bestämmelserna för entreprenader mellan näringsidkare, AB 04 och ABT 94/06 sådana bestämmelser. Kanske är entreprenören van vid dessa bestämmelser. Att ställa ut en
Snailman: Okej, jag behöver inte blanda in någon bank som tur är, dessutom är det efter årsskiftet, så förhoppningsvis är kravet för självbyggare att ha försäkring borta då...
Swetrot: Som sagts tidigare, kontakta ditt försäkringsbolag, och så låter du dem bråka med varandra. Jag är till 90% säker på att du har rätt, men har inte bott o bostadsrätt på 12 år, så jag känner inte till hur reglerna och dess tolkning förändrats.
klaskarlsson: Jag har, iof genom företaget, en mäklare från Tailor (http://www.tailor.nu) Nu tror jag bara dom agerar genom arbetsgivare (företag) men den andra delen av företaget (Tailor gick ihop med ett annat bolag som heter Capitalis för ngt år sen) gör även genomgångar med privatpersoner. En försäkringsmäklare är förstås inte helt oberoende, men det finns regler från finansinspektionen
bax: Vi har Sockenbolaget. (Berg-Åre) En vattenskada på lilltoan löstes utan att dom ens var hit och tittade. "Ring Karl-Åke (snickaren) så får han kolla på det och höra av sig till oss", sa dom. Ibland är det underbart med glesbygd. :)