6 876 läst ·
11 svar
7k läst
11 svar
Försäkringsbolaget Auro
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Har heller aldrig hört talas om bolaget. Ofta jämför man lite åpplen med päron när man tittar på försäkringar, för ett tag sedan var det en här på forumte som råkade ut för att bolaget ville ta betalt för att komma ut och undersöka huruvida hans fuktskada var ersättningsbar eller ej. Han skulle alltså betala konsultarvode för att de skulle göra en skadereglering. Det var också ett mindre känt bolag.
En släkting till mig råkade ut för att hyreshuset han bodde i brann ned, han hade sin hemförsäkring i ett mindre bolag. Deras skadereglerares enda spontana insats var att omdelbart checka ut honom från det hotell där brandkåren hade lyckats ordna rum åt honom mitt i natten "det är för dyrt". De större mer välkända bolagen hade egen personal på plats som började rädda ut lösöre ur huset redan medan brandkåren fortfarande höll på att släcka branden. Det var via de övriga bolagens skadereglerare som han fick reda på vad hans bolag borde ersätta i form av tillfälligt boende, röksanering av lösöre flyttkostnader etc. Så det är inte alltid som stora försäkringsbolag är dåliga.
En släkting till mig råkade ut för att hyreshuset han bodde i brann ned, han hade sin hemförsäkring i ett mindre bolag. Deras skadereglerares enda spontana insats var att omdelbart checka ut honom från det hotell där brandkåren hade lyckats ordna rum åt honom mitt i natten "det är för dyrt". De större mer välkända bolagen hade egen personal på plats som började rädda ut lösöre ur huset redan medan brandkåren fortfarande höll på att släcka branden. Det var via de övriga bolagens skadereglerare som han fick reda på vad hans bolag borde ersätta i form av tillfälligt boende, röksanering av lösöre flyttkostnader etc. Så det är inte alltid som stora försäkringsbolag är dåliga.
Den stora skillnaden mellan små och stora bolag brukar vara just beredskapen om någonting händer. De stora bolagen har rutiner, resurser och erfarenhet av stora totalskador som de små ofta saknar.
Jag tycker ofta också att det är en stor fördel att ett försäkringsbolag finns representerade på den ort man bor. Att kunna besöka ett kontor och prata med en människa öga mot öga, ta i hand och komma överens är mycket värt, i mina ögon.
Jag tycker ofta också att det är en stor fördel att ett försäkringsbolag finns representerade på den ort man bor. Att kunna besöka ett kontor och prata med en människa öga mot öga, ta i hand och komma överens är mycket värt, i mina ögon.
Vi kollade också försäkringar via Insplanet men när inga av de föreslagna bolagen var några vi kände igen så valde vi på rekommendation att använda oss av det lokala sockenbolaget.
de finns på plats och man kan gå in och prata med dem
de finns på plats och man kan gå in och prata med dem
Jag har Auro som bilförsäkring. Visserligen har jag inte råkat ut för någon skada och det är ju först då man vet vad de går för men de är billiga. På en annan bil har jag Sveland (någon som hört talas om dem?), billiga och skötte en skada föredömligt. Den senare bilen är importerad och Sveland var flera tusenlappar billigare än de stora drakarna.
/Martar
/Martar
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Vi har huset försäkrat i Sveland. Billigt, ja visst och om de är bra återstår att se OM det händer något. Men det ska det ju inte göra. 
Lämnade förfrågan idag till Insplanet.se och väntar på svar. Har idag bilen, vespan och hemförsäkringen i Sveland och har hittills bara bra erfarenheter av dem (fått bilen påbackad på parkering). Tror nog att det blir Sveland denna gången med (har ju faktiskt en representant på jobbet för Sveland med så då har man ju dem på nära håll med).
Jag har haft min bilförsäkring hos Auro i 3-4 år och jag är mycket nöjd med dem. Jag tror inte att dom är lika nöjda med mig, tyvärr, eftersom jag har krockat tre gånger under denna tid. Aur o rekommenderas!
Klicka här för att svara
