Fönster & Dörrar
andrem: [citat] Ja, det är vad jag sagt till svärmor. Men är ju troligen för installationen har blivit fel och nu är den där plastaxeln skadad och inte låser upp dörrbromsen helt. Men men.
123abc: Är det säkerhetsdörrar? Ta det med BRF, om fler är drabbade kan de eventuellt reklamera hos den som sålt dörrarna. Är det färg eller "folie"?
Snurrboll667: [citat] Men såklart det var… jag flyttade fram blecket och tänkte det skulle lösa problemet men behöver köpa ett som är rätt. Tack! Känner mig allt lite stolt som fick ihop det till slut. 😃
123abc: Det är rätt uppfattat du får försänka stolpen 7,5mm i höjd i ovankant och det kommer bli 7,5mm synligt undertill om du inte täcker det.
MarieWik: [citat] Hej, hittade den här tråden och har samma behov - hur gick det? Vill du dela med dig av resultatet?
fr35hn355: Har likadana fönster som jag håller på renovera. Men som har gångjärnen på sidorna. Tog ett tag men jag lossade dem två skruvarna...öppnade fönstret så det var vågrätt ut. Då villor det på en fyrkantig metall-stav som sticker ut och man lyfter fönster av det. Dock måste färg bort och dem kannsotta hårt. Fick stå två personer och göra några lyft/ryck och till slut så
Demmpa: Det förstod jag. Är bägge fönsterna av samma modell? Om ja, då kan man få ledtrådar genom att titta på det som fungerar.
MagnusS85: [citat] Jag satte plastdistanser under för att få upp den så dörren hamnade mer i mitten av ”hålet” i huset. Blecket satte jag enligt mitt alternativ 1. Blecket ligger i spänn upp mot undersidan av tröskeln så inga popnitar behövdes. Jag drog en sträng Tech7 för att täta
123abc: [citat] De andra är även för breda så du kan inte knäcka gångjärnet rätt utan att först modifiera den felaktiga gångjärnsriktaren.
irrbloss: Har en låscylinder som gått sönder i låst läge. Förmodligen är den bakre manicken av. Sätter man i nyckeln så går det snurra lätt tusen varv åt både höger och vänster utan något stopp. Har börjat borra i cylindern i hopp om att man skulle kunna få bort "låsbrickan" baktill som håller cylindern på plats så man kan få loss den och sedan öppna med en skruvmejsel. Tyvärr
danne9: Har en sommarstuga som idag inte har något foder runt fönstren och dörrar. Men för att få ett annat utseende på stugan tänkte jag nu fixa det. Det är äldre 2-glas fönster men då det bara är en sommarstuga duger dom. Fönstren har en ram jag funderar över om det bara är att sätta över. Det är även bläck över och under som sitter med småspik. Enkel att ta bort, men ska jag
Stefan1972: Fast hur blev det som det blev från början då? Satte du foder innan fönstret var på plats?
Lärljungen: [citat] Fick du tag i såna lister? Vi har exakt samma dörrfoder som vi vill byta ut.
Frsto: Efter ett par timmars försök så visade det sig att cylinderpluggarna var rätt enkla att bryta sönder. Tryck bara in en skruvmejsel eller liknande och bänd till så går flärparna av. De är tillverkade i någon sorts lättmetall. Fullständigt idiotiskt konstruktion.
Skogspromenix: Ser inte öppningsbart ut. Hojta om du ska göra dig av med det och bor runt Mälardalen. (Ser ut som ett perfekt vindsfönster)
AndersS: Vi har både kunnande och tradition att arbeta i trä. Gillar man inte trä som material, byt till pvc-fönster.
Feskekörka: Kan ge en avslutande uppdatering. Tack alla som försökt hjälpa! Jag tog tillslut bort fodret och där bakom var någon list som var spikad i både karm och vägg. På ena sidan bara i väggen. De satt dock kloss an mot väggen, så ev blockerade detta justeringen via karmskruvarna? Tog iaf något mödosamt bort även dessa. Så långt ingen förbättring. Men vad man kunde göra var att rucka
Oldboy: Det är på nyare fönster (typ fr -60/70-talet ff) som man det sitter alulister nertill. Har inte själv kommit så långt som till att ta loss glas i sådana bågar, men jag tror att det inte är kitt under utan att glasen har en gummilist mellan metall och glas. Vi har också den typen av fönster och jag har målat över den fula missprydande metallen inkl springan upp mot glaset. Har inte
jamaica: Hej Jag har haft ett fasadparti med ena delen som skjutdörr från nordiska fönster i några månader. Den har alltid varit lite krånglig & trög att stänga men nu går det knappt. Man drar snart sönder handtaget. Alltså skjuta partiet är inga problem men när man ska vrida handtaget blir det problem. När det väl låst är det enkelt att vrida nyckeln. Men alltså låsa/vrida handtaget
Oldboy: Hade samma problem, men hittade aldrig orsaken. (Fönstret blev ersatt av en dörr och står och dräller i verkstaden.) Är dock helt 100% på att det i vårt fall inte hade med ventilationen att göra då vi har FTX och generellt torr luft inne. Dessutom likadana fönster på samma sida av huset som inte har det problemet. Min slutsats är att det är ngt problem med att slagregn driver in
-MH-: Vi har köpt en ytterdörr från doorly. Kostade 16 kkr, men jag är nöjd med känsla och utseendet.
123abc: Som jag svarade dig i ett inlägg tidigare är det 8810
Battlebengt: Justering/omsättning av karmen låter inte som något jag vågar ta mig an tyvärr. Inget annat jag kan testa?
wildeside: [citat] Varsågod, det är vad forumet är avsett till.
Tess S: Jag undrar hur man justerar dessa två balkongdörrar i höjdled. Båda dörrarna tar i där nere och behöver höjas några millimeter. Bild 1 = sovrum inåtgående Bild 2 & 3 = v-rum utåtgående