Hej!
Jag ska byta ytterdörr och det mesta har jag nog ganska så bra koll på i förväg. Men hur det nya tröskelblecket ska sitta i den nya tröskeln av aluminium är jag lite osäker på.

Närbild på ett tröskelbleck av aluminium med pil och text som beskriver monteringsfråga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den ny tröskeln i aluminium, dörrens utsida är uppåt
Sidovy av en ny, vit ytterdörr med en aluminiumtröskel och tröskelbleck som ska monteras.
Skapa konto

Från sidan
Sidosyn av en ytterdörrtröskel i aluminium med ett anpassat tröskelbleck och synliga skruvhål för montering.
Skapa konto

Med mått
Mätning av en aluminiumtröskel till en ytterdörr med linjal som visar höjdmått.
Skapa konto

Hand som håller en linjal mot en del av en aluminiumtröskel som visar mått för montering av tröskelbleck.
Skapa konto

Hur ska blecket egentligen sitta? Jag har två förslag...
1
Tröskelbleck monterat på en tröskel i förslag ett, med tröskelblecket lutande inåt mot dörröppningen.
Skapa konto

2
Tröskelbleck monterat på aluminiumtröskel enligt förslag två vid installation av ytterdörr.
Skapa konto

Sedan gissar jag att blecket fästs med små rostfria popnitar, om det inte finns vattentäta nitar så får jag täta med passande silikon.

Men min fråga är hur ska blecket sitta, som förslag ett, två eller kanske på något annat vis?
Dörren är från Kaski.

2. om jag minns rätt så brukar plåtis ha dubbelvikning på den som skall stickas upp i spåret + lite lim så den blir kvar

Jag hade gjort nr1 med trycktäta popnit

• Gilla
1
  • Laddar…
Hej
Svarar på en gammal tråd. Har precis köpt en Kaski Perugia själv och förstår inte tanken med denna tröskel. Den delen av aluminiumtröskeln du avser att fästa blecket i dina två förslag sticker ner ca 5mm under övriga tröskel. Det betyder att karmen "rider" på denna aluminiumkant istället för att stå på hela tröskelns undersida. Man behöver mao palla minst 5mm under övriga dörren för att den ska stå stabilt.
Alla andra ytterdörrar jag har hemma har ett spår i framkant för infästning av bleck.

R RichardRR skrev:
Hej
Svarar på en gammal tråd. Har precis köpt en Kaski Perugia själv och förstår inte tanken med denna tröskel. Den delen av aluminiumtröskeln du avser att fästa blecket i dina två förslag sticker ner ca 5mm under övriga tröskel. Det betyder att karmen "rider" på denna aluminiumkant istället för att stå på hela tröskelns undersida. Man behöver mao palla minst 5mm under övriga dörren för att den ska stå stabilt.
Alla andra ytterdörrar jag har hemma har ett spår i framkant för infästning av bleck.
Jag satte plastdistanser under för att få upp den så dörren hamnade mer i mitten av ”hålet” i huset. Blecket satte jag enligt mitt alternativ 1. Blecket ligger i spänn upp mot undersidan av tröskeln så inga popnitar behövdes. Jag drog en sträng Tech7 för att täta

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.