11 695 läst ·
3 svar
12k läst
3 svar
Dörr med otät list?
Karmen till dörren i grovantrén är sned vilket gör att P-listen inte inte tätar ordentligt ett par decimeter upp från tröskeln. När det är riktigt kallt närmast blåser det in... Hur kan jag fuska till det och få det tätt utan att behöva krångla med karmen? Listen är som sagt en vanlig dörrlist med P-profil som kläms fast i ett spår i karmen. En list som är gradvis tjockare ner mot tröskeln vore ju bra men sådana tillverkas knappast 
Några smarta förslag som minimerar arbetsinsatsen innan kylan och kallrasen kommer. Hånfulla kommentarer om slöhet undanbedes vänligen
Några smarta förslag som minimerar arbetsinsatsen innan kylan och kallrasen kommer. Hånfulla kommentarer om slöhet undanbedes vänligen
Produkter som diskuteras: "P-profil"
Tätningslist P-profil brun EPDM-gummi Tesa
För springor 2-5 mm
62 kr inkl moms
Läs mer
Alternativet är att leta upp en större list.. Dock kan det göra dörren svårstängd.. Annars skulle jag nog försöka mig på att fuska med att höja själva tröskeln å sen täta under den. å som i ditt fall ta itu med karmen till våren sen..
Haft ungefär samma problem innan vi fick ytterdörr justerad.
Jag tog tätningslist som finns på byggvaruhus och liknande, Purskum tror jag den hette och tätade 1-5 mm springor, finns säkert som tätar större också, det gäller ju att inte sätta för tjockt så dörren trycks ut från tröskel + den blir svår att stänga. Tror den rullen på 6 meter kostade en 100 lapp och det tog några minuter att fixa, draget försvann nästan helt.
Jag tog tätningslist som finns på byggvaruhus och liknande, Purskum tror jag den hette och tätade 1-5 mm springor, finns säkert som tätar större också, det gäller ju att inte sätta för tjockt så dörren trycks ut från tröskel + den blir svår att stänga. Tror den rullen på 6 meter kostade en 100 lapp och det tog några minuter att fixa, draget försvann nästan helt.
Klicka här för att svara