M
Om man får kondens mellan glasen på ett 70tals fönster och inte på utsidan.
Är detta tecken på dålig tätning i fönster och/eller karm?
Det är väl endast brist på dålig ventilation om det är på insidan av fönstret?

Kan vara tätningslist mellan karm o fönster som är dålig. Kan också vara kittet som är dåligt. Ofta tänker man inte på att även den intre fönsterluften har kitt som bör vara tätt.

M
Tätningslisten är i riktigt bra skick, nyligen utbtt på samtliga fönster.
Får gå över kittningen när det blir varmare ute då den börjar bli dålig.

Det kan vara så att du satt tätningslist i ovankant mellan fönstren det ska du inte då ventileras det inte.

M
Hade tätningslist där från början men tog bort det för ett par månader sedan.

Det börjar väl bli dags att byta fönster. Vi har nyligen köpt hus och besiktningsmannen sa att det skulle troligen bli kondens i en del av fönstren. Vilket det blir också när solen skiner. Enligt honom är det en kassett i fönstret som där är gas i, men efter ett antal år (över 20 typ) börjar det komma in luft i den här kassetten och då blir det kondens. Och det var enligt honom ett tecken på att det antingen är dags att byta fönster eller i vart fall byta kassett i fönstret.

OK, det kan vara flera grejer.

Tätningslisten. Ska sitta på rätt sätt (brukar stå på förpackningen hur) inte krulla sig någonstans och inte fattas någonstans (inte heller i ovanför!). Sitter inte listen rätt eller fattas någonstans kommer den varma fuktiga inomhusluften ut mellan fönstrena och det bildas kondens mot den yttre rutan som är kall.

Sedan kan det vara kittet. Jag vet inget om kassetter men om det är ett vanligt kittat träfönster så kan sprucket kitt i den yttre bågen göra att regn kommer in mellan fönstrena och sedan förångas när solen ligger på. Ännu lurigare är att sprucket kitt i den inre bågen också kan ge kondens. Hos mig löstes problemet med kondens genom att jag pillade ut bitar av torr och sprucken kitt mellan glas och trä i den inre bågen (alltså den kittsträng som man lägger i falsen innan man lägger dit rutan). Efter att jag hade tryckt in färskt kitt på detta ställe upphörde problemet med kondens. Sedan kan det också vara så att trävirket är ruttet och att fukten kommer in den vägen.

Som sagt, jag vet inget om kassetter, men du kanske får bättre råd om du talar om hur ditt fönster ser ut.

På 70-talet var det väldigt inne med att spara energi och man satte in isolerglasfönster överallt. Dessa har någon gas mellan fönsterna. Så här står det t.ex. hos Mockfjärdsfönster.

Kondens mellan glasen i isolerrutan
Anledningen till kondens mellan glasen i en isolerruta är att limmet som håller ihop glasrutorna har blivit för torkat och släpper igenom luft. Detta var förhållandevis vanligt på de första isolerglasfönsterna som kom ut på 70 talet. Sedan dess har materialen utvecklats och risken minskat. Mockfjärds Fönster lämnar 10 års garanti för kondens mellan glasen i en isolerruta. Detta fel kan endast avhjälpas genom att man byter ut hela isolerrutan.

Sådana fönster kan man alltså inte göra något åt själv.

Sommartorparn skrev:
OK, det kan vara flera grejer.

Tätningslisten. Ska sitta på rätt sätt (brukar stå på förpackningen hur) inte krulla sig någonstans och inte fattas någonstans (inte heller i ovanför!).
Det beror på om det är kopplade fönster så är tanken ett uteluften ska cirkulera mellan fönstren, lite men dock.

wertok skrev:
Det beror på om det är kopplade fönster så är tanken ett uteluften ska cirkulera mellan fönstren, lite men dock.
Just det, UTELUFTEN ska kunna circulera mellan rutorna, och just därför ska man med hjälp av tätningslist förhindra att den varma INNELUFTEN får möjlighet att komma ut mellan rutorna. Har faktiskt sett att man borrat upp hål i den yttre bågen för att få bättre ventilation mellan lufterna och lösa ett kondensproblem (vet inte om det löstes). Luftigt utåt och tätt inåt är principen vad gäller dubbelkopplade fönster.

Mmm men då är väl inte hela sanningen att man ska ha tätningslist överallt som du säger? Om han har satt tätningslist även mellan fönstren då ska han ju ta bort åtminstone på översidan eller hur? Onödigt med versaler jag läser lika bra om du skriver med gemener :p

wertok skrev:
Mmm men då är väl inte hela sanningen att man ska ha tätningslist överallt som du säger? Om han har satt tätningslist även mellan fönstren då ska han ju ta bort åtminstone på översidan eller hur? Onödigt med versaler jag läser lika bra om du skriver med gemener :p
OK, Jag tänkte inte ens tanken att någon skulle vilja sätta tätningslister MELLAN fönsterbågarna. :confused:
I min tankevärld sätter man dom i karmen för att täta mellan karm och båge o då ska det vara tätt runtom.

Fast nu är det kanske en fråga om otäta kassetter och då löses det inte med lister.

Hej på er!

I kopplade fönster kan man vist med fördel sätta en sk. damlist som ventilerar försiktigt men "tar bort" dammet mellan bågarna. Detta minskar energifärbrukning,buller mm. Skulle det uppkomma kondens klipper man helt enkelt bort 2-3cm tätningslist i ena hörnet. Detta rekommenderas av alla fönsterhantverkare och fungerar bra och gör att man troligen slipper byta fönster. Jag handlar mina lister på www.leifarvidsson.se

Lagavulin (Fönsterhantverkare och Målare).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.