12 632 läst ·
2 svar
13k läst
2 svar
Maskering av fönster vid målning?
Ska måla en hel del fönster och undrar vad som är smidigast?
Ska man maskera glasen vid målningen? Kontorstejp eller mask tejp? Hur snabbt bör man ta bort tejpen efter målningen? Kan den sitta kvar om man stryker 2 gånger?
Eller ska man satsa på att vara försiktig och måla utan tejp? Hur och när tar man i så fall lättast bort eventuell färg som handlar lite fel?
Tacksam för svar!
Ska man maskera glasen vid målningen? Kontorstejp eller mask tejp? Hur snabbt bör man ta bort tejpen efter målningen? Kan den sitta kvar om man stryker 2 gånger?
Eller ska man satsa på att vara försiktig och måla utan tejp? Hur och när tar man i så fall lättast bort eventuell färg som handlar lite fel?
Tacksam för svar!
Strunta i maskeringen. Stänk som kommit på glasytan tar du bort med en trasa lacknafta efter varje strykning innan det har hunnit torka. När färgen har torkat efter alla strykningar tar du en rakbladsskrapa och snyggar till kanterna .Färgen ska ju gå 1-2 millimeter ut på glaset för att täta mellan glas o kitt, och om du vill förhindra att du med rakbladsskrapan skrapar bort för mycket kan du ta en bred stålspackel i vänster hand och pressa mot glaset där linjen ska gå.
Jag maskar den sidan som inte kittet sitter på med maskeringstejp och låter den sitta under bägge strykningarna. Har funkat bra för mig. På kittsidan så gör jag som "Sommartorparn" skriver, frihand och rakblad.
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Sinuz smart maskeringstejp
UV-resistent tejp med trackfinder
49 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara