undine
Hej hej!

Jag önskar skaffa ett gäng pardörrar för inomhusbruk med lite gammeldags 1800-talsstil, typ. Jag har googlat efter pardörrar/dubbeldörrar men hittar verkligen ingenting om var man köper pardörrar för inomhusbruk! :thumbdown:. De återförsäljare jag kollat hos verkar inte ha. Jag vill inte köpa begagnade via blocket för typ 12 000 kr st, jag vill gärna ha samma modell i hela huset.

Jag bor nära Lund i Skåne.

Någon som vet?

Leta efter tillverkare istf återförsäljare, sen frågar du tillverkarna var du kan köpa deras dörrar. Det är nog i alla fall enklare än att leta hos återförsäljare.

Sen kan du alltid höra med hustillhus utanför alingsås, det har rejält med begagnade dörrar.

Jag har ett par pardörrar, de är nog typ 2 meter höga, behöver snyggas till lite, har ett brevlådeinkast som man får sätta igen också. De ka du få köpa för mindre än 12000 om du vill ;)

undine
Tack för svar!
Japp, har kollat hos tillverkare men de levererar inte till butiker i Skåne verkar det som. Har inte hittat nån alls.

Tack för tipset men det är samma priser där som blocket, typ 15000 kr för ett par dubbeldörrar plus att det är lite för långt att åka till Alingsås. Helt galet pris! Men det är kanske så det kostar om man ska ha det.

Ingen som har något hett tips i Skåne?

Jag har köpt en par innerdörr som jag fick gjord i samma still som de andra orginaldörrarna. Dörren levererades av Byggfabriken i Malmö. Kolla www.byggfabriken.com

De tar ca 8000 för en pardörr standard och ett par tusenlappar till för en måttbeställd.

Det var bra kvalitet på snickeriet även om man kunde önskat sig lite mindre kvist i träet. Men jag skulle måla dörren så det var bara att schellacka innan så var det inga problem. Dom har olika modeller med olika spegelkonfigurationer. Jag limmade på lite virke på karmen för att den skulle bli lika tjock som de andra jag har i huset för karmen är ganska så standard.

undine
LillaMini skrev:
http://www.bygghemma.se/inomhus/innerdorrar/pardorrar/

Har inte själv beställt därifrån, men om jag fattat rätt så ska de ha hemleverans.
Ah tack men de verkar bara ha vanliga dörrar. De kanske kan göra pardörrar på beställning men då brukar priset skena iväg rätt saftigt. Kan dock vara värt att kolla på :)

oceanis skrev:
Jag har köpt en par innerdörr som jag fick gjord i samma still som de andra orginaldörrarna. Dörren levererades av Byggfabriken i Malmö. Kolla www.byggfabriken.com

De tar ca 8000 för en pardörr standard och ett par tusenlappar till för en måttbeställd.

Det var bra kvalitet på snickeriet även om man kunde önskat sig lite mindre kvist i träet. Men jag skulle måla dörren så det var bara att schellacka innan så var det inga problem. Dom har olika modeller med olika spegelkonfigurationer. Jag limmade på lite virke på karmen för att den skulle bli lika tjock som de andra jag har i huset för karmen är ganska så standard.
Tack för länken. Dock lite för modern look för min del men om det är det närmsta man kan komma så :/ Verkar svårt annars. Ska kolla vad de tar för måttbeställning :)

MagicaDeHex skrev:
Tack för länken. Dock lite för modern look för min del men om det är det närmsta man kan komma så :/ Verkar svårt annars. Ska kolla vad de tar för måttbeställning :)
Vad är det du söker då? Byggfabrikens 4-spegelindelning är ju en typisk dörr från 1800-talet. Om du sen vill ha den som pardörr brukar de normalt vara lite högre än de andra enkeldörrarna i huset. Spegelindelningen brukar ju då bli tre speglar på respektive dörrblad och så är pardörrarna som jag köpt därifrån. Sen har byggfabriken iofs enbart halvfranska spegeldörrar men det är väl det mest vanliga.

Om du undrar lite över hur dörrar skall se ut så kolla lite här: http://www.stockholmslansmuseum.se/faktabanken/innerdorrars-utformning/

Kolla med rm-fönster, om de inte har vad du söker kan de kanske anpassa någon variant de har. Vi beställde en special pardörr där.

Jag Googlade på snickeri i Skåne och fick 7 träffar....ta kontakt med närmaste och ta med en bild på vad du är ute efter och be om ett pris.....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.