Alla fönsterbänkar i huset är av (målad!) marmor, utom en som har undgått besudlingen då den varit utbytt mot en träskiva men funnits kvar på vinden. Nu när det rummet renoveras så skall stenskivan tillbaka. Den skall monteras på befintliga konsoller.

Under skivan så finns det borrade hål. På de övriga fönsterbänkarna sitter det någon slags expanderande mutter och en gängad stång i dessa hål. Då fönsterbänken läggs på konsollerna går gängstången igenom hål i konsollerna, och sen skruvar man fast en mutter från undersidan.

Det jag undrar är vad muttrar som kan skruvas fast i ett befintlig hål heter, och var man hittar dem.

Går det inte att bara limma i en mutter med lite epoxi? Det brukar fästa bra i marmor eftersom det är så poröst.

Annars är det väl något liknande denna du söker? (vet ej vad de kallas på svenska tyvärr)
Brass-Expanding-Nut-CA02-.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
En helt vanlig maskinskruv av lagom längd borde funka också. Det får bli backuplösningen.

Man kan limma med sättlim direkt mot konsolen.

Våra marmorfönsterbänkar verka sitta med en vanlig avklippt plastplugg. Det är ju liksom inga jätteuppåtriktade krafter som uppstår.

Att limma bänkarna på konsolerna är inget jag kan rekomendera. Ibland är det så att man vi ta bort fönsterbänken t.ex. vid målning och tapetsering och då förbannar man den som limmade dit bänkarna.

Dubbelhäftande tejp eller limma med latex eller silikon så går de att ta bort i framtiden om man vill.

Helioz skrev:
Annars är det väl något liknande denna du söker? (vet ej vad de kallas på svenska tyvärr)
[bild]
Japp precis en sån är det. Jag visste att det fanns en sån typ av mutter men jag har ingen aning om vad den heter varken på svenska eller engelska.

pelpet skrev:
Japp precis en sån är det. Jag visste att det fanns en sån typ av mutter men jag har ingen aning om vad den heter varken på svenska eller engelska.
På engelska kallas de "expansion nut" eller "expanding nut"

Vill du lägga lite tid på det borde du kunna göra en liknande själv genom att köpa rundstång i samma dimension som hålet. Sedan borrar du först ett hål några mm mindre än du behöver och sedan borrar du upp det till rätt dimension fast inte genomgående. Gänga sedan hålet tills du möter det mindre hålet. Sedan kan du ta en bågfil och skära upp rundstaven som muttern ovan så kommer den expandera när du gängar in gängstången. Sitter den inte ordentligt kan du fila utsidan på rundstaven med en grov fil så att den hugger ordentligt i marmorn.

Sådär, nu sitter fönsterbänken på plats. Jag följde Nimajnebs tips och kuperade några plastpluggar och drog i vanlig montageskruv, och de sitter stabilt och bra.

• Gilla
Nimajneb
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.