Ska beställa en fönsterdörr modulmått 15 x 21 och har tittat på bygghemma.se. Där finns Allmoge/Outline i prisklassen 11 tkr och Traryd/SP i prisklassen 18 tkr.

Enligt bygghemma är kvalitén jämförbar, men att Traryd/SP ingår mer i priset som man med Allmoge/Outline måste köpa till. Jag vill ha handtag på utsidan, dvs +500 kr. 7000 kr är ganska mycket pengar extra för ett märke om de nu är jämförbara.

Kommer jag bli besviken med Allmoge/Outline?

Kan tillägga att dörren ska monteras mot uterum så den kommer inte utsättas för väder och vind och u-värdet är på intet sätt avgörande; oisolerat hus med dragiga fönster.

Tacksam för lite synpunkter,

Har monterat hundratals SP/Traryd och är inte bejublad över hur de är att montera. De har en speciell svampkolvs spanjolett som är har små toleranser för att fungera perfekt. Får du dörren att fungera perfekt gör den inte det efter 6 månader då dörrbladen gärna hänger sig pyttelite men är fullt tillräckligt pga av de små toleranserna för att den inte skall gå perfekt. Jag hade nog tagit outline i detta läge.

Har två stycken liknande av fabrikat Elitfönster, deras originalmodell, och de fungerar alldeles utmärkt efter 2 år, inget som hänger ned. Tror att vårt pris hamnade runt 15.000 och de hade då en drive där aluminiumklädsel ingick.
Två gånger under de här åren har jag satt en droppe olje på varje låsklack i spanjolettlåsningen för att den inte ska gå tyngre, trodde inte det skulle hjälpa när jag fick tipset men det gör en storskillnad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.