Jag renoverar en 40-talslägenhet. Nu har jag kommit till fönstersmyg/foder.
Jag har rivit väck renoveringstapet som suttit på smygen, dom var riktigt illa uppsatta.
En del av renoveringstapetens baksida sitter kvar på smygen. Tips på hur jag ska få bort det? Spraya med tapetborttagningsmedel/vatten eller kanske slipa med grovt sandpapper? Så här ser det ut:

20150203_200004[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20150203_200018[1].jpg
Skapa konto

På ett par ställen på fodret har färgen börjat flagna. Ska jag skrapa rent eller måla in? Tre lager färg ska på.

20150203_200036[1].jpg
Skapa konto

Sista frågan nu...:)
Fogen var lös på sina ställen. Ska jag riva bort all fog och lägga nya strängar? Eller ska jag fylla på bara? Det drar rätt bra där fogen är borttagen.

20150203_201018[1].jpg
Skapa konto

20150203_201102[1].jpg
Skapa konto

Tack för tålamodet! :cool:

Redigerat:
Är underlaget där tapen suttit hårt skulle jag skrapa bort resterna, det måste gå snabbast. Ett annat alt är att ånga bort resterna om du har någon tapetborttagare av sådan typ.

Vad gäller fogen skulle jag pilla bort det som är löst och lägga dit ny mjukfog.

Japp, det är hårt under. Tapetresterna sitter ordentligt dock, känns som att jag behöver lösa upp dom lite. Ska testa vatten och diskmedel i blomspruta i morgon.

Det var så jag tänkte med, riva loss och lägga ny fog när jag ändå håller på.

gå loss med en slipmaskin och sen spacklar du

Spackling är INTE min starka sida. Krångligt att spackla smygen? Känns som att det kan bli svårt. Särskillt när det ska spacklas och slipas uppochner!

Är det ett alternativ att köpa nya smyg? Det kanske bygger ut för mycket...

Nu har jag sprayat med vatten, skrapat, slipat och rivit bort gammal fog. Smygen känns nu relativt slät. Det finns en del sprickor och hål dock. Ska jag bredspackla smygen nu? Några tips?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.