Jag har en ny dörr från Swedoor där hålet för toalettvredet ser ut så här:
Där får det plats en roddarpinne (kallas det så även för toalettvredet) på 4x4 mm. Jag skulle dock vilja använda ett gammalt fönstervred som jag har, men detta har en pinne (som är en gjuten del av vredet) som är 6x6 mm.
Går det att byta mittendelen av låskistan till en som är lagom för en 6x6-pinne?
Eller finns det en adapter som jag kan trä utanpå 6x6-pinnen (som kan kapas något in det behövs) och som gör att det då istället sticker ut en 4x4-pinne (dvs, den blir lite tjockare vid delen där den är trädd utanpå, men så har den en extra del i änden som är smalare)?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Där får det plats en roddarpinne (kallas det så även för toalettvredet) på 4x4 mm. Jag skulle dock vilja använda ett gammalt fönstervred som jag har, men detta har en pinne (som är en gjuten del av vredet) som är 6x6 mm.
Går det att byta mittendelen av låskistan till en som är lagom för en 6x6-pinne?
Eller finns det en adapter som jag kan trä utanpå 6x6-pinnen (som kan kapas något in det behövs) och som gör att det då istället sticker ut en 4x4-pinne (dvs, den blir lite tjockare vid delen där den är trädd utanpå, men så har den en extra del i änden som är smalare)?
Insåg dock att vredet är för kort för stt nå igenom till andra sidan av dörren (där jag skulle vilja att det vred om en indikator så att man ser när det är upptaget). Har du någon idé om hur jag kan lösa det?
Finns nog ingen färdig lösning. Om den befintliga "pinnen" är för kort får du väl fimpa den, borra ett hål och sätta dit en ny 4 mm pinne. Problemet blir att låsa den nya pinnen så att den inte kan rotera i hålet.
Några förslag:
- Gör hålet lite mindre och pressa in pinnen
- Löda eller svetsa fast den
- Spara en bit av 6x6 pinnen och:
+ Pressa/driv ihop den runt 4x4-pinnen
+ Gör ett gängat hål för en liten stoppskruv.
Alternativt kan du spara en bit av 6x6-pinnen och såga ett 4 mm spår i den som 4x4-pinnen kan gripa in i.
Finns många sätt.
Några förslag:
- Gör hålet lite mindre och pressa in pinnen
- Löda eller svetsa fast den
- Spara en bit av 6x6 pinnen och:
+ Pressa/driv ihop den runt 4x4-pinnen
+ Gör ett gängat hål för en liten stoppskruv.
Alternativt kan du spara en bit av 6x6-pinnen och såga ett 4 mm spår i den som 4x4-pinnen kan gripa in i.
Finns många sätt.
Klicka här för att svara