Jag har lite problem med en dörr på en släktings hus.

Första problemet är att dörren "studsar" när man slänger igen den. Man måste trycka ned handtaget för att den inte ska studsa ut igen.

Andra problemet är att den inte "går i lås". Man måste trycka till hårt på dörren för att den ska förbli stängd.

Jag har tagit några bilder och kan inte se några justeringsmöjligheter.

• IMG_0726.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0724.JPG
    Skapa konto
  • IMG_0722.JPG
    Skapa konto
Problem 1:
Låskistan är smörjtorr som gör att fallkolven inte trycks in vid belastning på den sneda delen.

Problem 2:
Dörrbladet/dörrkarmen/gångjärnen är lite skeva så att dörren spänner vid låskistesidan.

Märkerna efter tryckesfallkolven är väldigt långt ner på slutblecket så dörren ser ut att sitta lågt.
De finns risk tryckesfallkolven tar emot "kåpan" i detta slutblecket då kåpan ofta stjäl en bit av urtaget för kolvarna i slutblecket.
Testa att lyfta/höja dörren lite och se om det blir bättre om inte annat så får du sänka slutblecket lite (fast då tycker jag det är bättre att byta till ett nytt slutbleck).
Lite låsfett/vaselin på tryckesfallkolven så det bildas en glidyta borde underlätta för att kunna dra igen dörren.

Redigerat:
Demmpa skrev:
Problem 2:
Dörrbladet/dörrkarmen/gångjärnen är lite skeva så att dörren spänner vid låskistesidan.
Låter rimligt, men vad kan man göra åt detta?

Om det är karm eller dörrblad så finns det inte mycket att göra än att byta hela dörren, är det gångjärnen så borde det räcka att rikta om (knäcka) dom.

Att man måste trycka till dörren skulle kunna handla om tjockleken på tätbandet

Jag tror fortfarande att dörren är låg i jämförelse med slutblecket.
Beroende på hur resten ser ut (grundorsaken) så får du antingen använda slitringar, justera/knäcka gångjärn eller sänka/byta slutblecket.
Om du lyfter dörren lite så borde den fastna rätt i slutblecket.

Redigerat:
Tack för tipsen! Jag ska ta en titt på dörren kommande vecka.

Demmpa skrev:
Problem 1:
Låskistan är smörjtorr som gör att fallkolven inte trycks in vid belastning på den sneda delen.
Bingo - en ordentlig uppsmörjning och 95% av problemet försvann.

Demmpa skrev:
Problem 2:
Både dörren och dörrkarmen visade sig vara skeva och borde bytas ut, men då det finns en hund i hushållet som krafsar på insidan av dörren måste dörrbyte vänta tills hunden kilat vidare. Skulle man kunna ta ut låsblecket och försiktigt fila upp den övre öppningen?

ZipLock skrev:
Skulle man kunna ta ut låsblecket och försiktigt fila upp den övre öppningen?
Ja det går att fila blecket men kåpan i dessa gamla bleck är lite dum och gör det lite jobbigt att fila men det brukar gå att knacka till kåpan lite i höjdväg om den tar emot där.
Om det räckte med att smörja och höjden stämmer så borde du inte behöva fila så mycket eller tar den i djupled (plösmåttet)?
Om du trycker igen dörren och den inte griper i slutblecket så tryck igen den igen och dra handtaget lite uppåt så du lyfter dörren om den griper då så är det problem i höjdled.
För att bedöma skevhet och om gångjärnen behöver riktas så krävs fler bilder med stängd dörr så springorna runt dörren.
Skevhet i dörrbladet är knepigare.

Höj dörren genom att lyfta av den och lägg dit en slitring på varje gångjärn.

Slitring är en bricka gjord för ändamålet, går bra med nån annan bricka bara den får plats och har samma storlek på hålet som gångjärnstappen.

Klart på 3 minuter.

S
lösning nr1 slå inte dörren!!
kan man inte stänga dörren på riktigt skaffa dörrstängare

jag tror att 123abc & Rikard Gjersvold missuppfattade din fråga angående filningen.

Ja, du kan skruva bort låsblecket och fila lite på långsidan i övre hålet, det som kommer hända är att dörren kommer spänna mindre mot karmen när dörren är stängd.
Se bara upp så att du inte filar för mycket, då kommer det att glappa lite och dörren blir ännu mer otät.

Nja, jag tänkte att man först åtgärdar så kolven är på rätt ställe, sen kan man fila lite om det behövs.

Demmpa skrev:
jag tror att 123abc & Rikard Gjersvold missuppfattade din fråga angående filningen.

Ja, du kan skruva bort låsblecket och fila lite på långsidan i övre hålet, det som kommer hända är att dörren kommer spänna mindre mot karmen när dörren är stängd.
Se bara upp så att du inte filar för mycket, då kommer det att glappa lite och dörren blir ännu mer otät.
Att fila för ändrat plösmått känns tveksamt då slitaget på slutblecket visar att den sannolikt tar emot i höjdled.
Att fila det övre hålet känns galet då det är den undre tryckesfallkolven som håller listrycket (dörren stängd).
Att fila om plösmåttet i det övre hålet av slutblecket låter helt fel och påverkar inte på något sätt att dörren dras igen lätt utan endast låsning/regling, det övre urtaget i slutblecket ska inte kunna ta emot i framkant om tryckesfallkolven passar rätt i slutblecket då regel kolven har ett större plösmått än tryckesfallkolven för att tryckesfallkolven (det undre hålet) ska hålla listtrycket och göra så regelkolven går lätt att låsa ut och in när dörren är stängd.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.