Fasad
useless: Panel som försöker efterlikna stockar kommer inte att se ut som något annat än just panel som försöker efterlikna stockar. Antingen har man timmer eller så har man panel som ser ut som panel...
Stefan N: Lättbetongen suger vatten som en svamp. Se till att inte vatten rinner mot är en bra start sen.
cdt: Vi har målat om en stuga som var målad med slamfärg och målade bara rakt på med Beckers perfekt akrylat och det var stått sig utan något problem i över 15 år.
Argastesnickaren: [citat] Precis som du säger så är gamla reviterade hus utan luftspalt. Men dom har inte plast inne i väggarna heller. Problemet med enstegstätade hus är ju att fukt kan bli instängda mellan två täta skickt. (Plast innanför gipsen och sen en tät frigolit utvändigt) Då ett reviterat hus kan andas så har ett sådant hus heller inte det problemet heller. Sen så har ju ett gammalt hus
Lerstenstegel: Jag skickade i pm lite mer utförligt men kort så har jag varit med på en del entreprenader med riv och återmontering av enstegsfasader åt en av mina kunder. Sunda fasader Skåne heter dem.
Jehu: Inga problem, det finns nog luftspalt. Har gjort detsamma med dubbelfasspont. Hyvlat och linoljemålat.
Adde Morre: Hej, Jag bygger ramar till fönster som jag ska ha i mitt skjul. Min tanke är att bygga in (fästa) fönsterramarna i regel-sektionerna. I regel-sektionerna ska jag sedan fästa väggpanel. Ramarna gjorde jag i dimensionen 145x45mm. För att det skulle vara enkelt att fästa karmfästena i ramen. Kommer det nu att se konstigt ut när regel-sektionerna kommer att vara i dimensionen 90x90mm? Ska
neo11: [citat] Det är väl klart att det går att pigmentera det där, men det tar ju tid. Varje pigmentblanding med bruk måste ju torka först innan man ser resultatet, kör man varmluftspistol torkar det för fort och blir för ljust. Och är svårt att göra blandningar med mindre än 1 gram pigment för att få till ett recept på vågen. Klart man kan höfta lite om det bara är några fogar, men
SågspånPappspikEternit: [citat] Ofta används ett recept med lika delar tjära, kokt linolja och balsamterpentin för att blanda roslagsmahogny. Men vackert blir det!
Mekaniker: [citat] Tvättade med yes och spolade antagligen av för dåligt. Färgen flagnar hejdlöst men den gamla färgen under lyser lika matt som när jag målade förra våren.
es.suhaggyB: Det där är ett problem som är ganska vanligt, när panelen torkar så glipar den och när det är fuktigare ute så sväller den ihop. Om panelen är ordentligt nertorkad (under 10%) vid montage så minskar problemet. Samma sak händer med trall som tom kan orsaka att skruven smäller av om montage utföres felaktigt. Bäst är nästan att köra med en typ av panel som "alltid" har ett spår
Hallerudsbo: Enda jag vet är att min mor hade ett hus och staket som var tjärat. Lukta skit när solen låg på. Sen kan man aldrig måla med färg på det då det släpper. Sen blev man svart när man tog på det. annars var det fint det du byggt.
Lundmarkarn: Hej! Nyfiken på om det blev ett fasdbyte för dig och om du använde dig av den föreslagna ritningen? Går nämligen i samma tankar och håller på och samlar information
Ausana: Jag hade tänkt att sätta en ny fasad av bränd panel ovanpå den gamla målade panelen. Den gamla panelen är i bra skick( hård) men ful av många övermålningar. Är det något problem med att sätta den nya direkt ovanpå den gamla?
Tomasson: Hej Vi håller på att byta panel på hela huset. Från stående med slammålat till liggande med demidekk. Det är otroligt lätt att göra hål i asfaboarden när man håller på att riva den gamla panelen. Samt att den har torkat/vittrat i skarvarna. Kostnaden för ny vindpapp på hela huset är försumbar i jämförelse med vad allt annat kostar. Skulle rekommendera att du sätter upp ny
Karlia: Svårt att se på bilden. Jämför med murarbi? Får du inte svar här kan du prova att fråga jourhavande biolog. https://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/fragajourhavandebiolog.147.html
Krille-72: [citat] Blir nog svårt om du inte lyckas limma upp foder. Annars får du borra hål i skivan för att sedan skruva/ spika upp foder. Skulle inte vara speciellt orolig för frigörandet av lite asbest utomhus. Vill du vara riktigt seriös får du hyra en dammsugare och säga att du ska ha den till asbest samt använda engångoverall handskar och munskydd.
Mercruiser: [citat] Ok vi har ett par hus med både och. Jag väljer stående panel 7 dagar i veckan.....
neo11: Några bilder är aldrig fel. Högtryckstvätta allt, gärna med lite varmvatten men ej nödvändigt. Jag vet ju inte om det behöver lagas då du bara skriver sprickor, men troligtvis behövs det innan målning. Jag vet inte vad muren är målad med, är det plast på, så kan du inte dra på bruk. Enbart om det är orginal sprituts, eller målad med kalkfärg eller kc färg.
Phimpftw: Jag håller på att ta bort sopskåpet i garaget och vill hitta panel som passar den gamla stilen. Det är en rak falsad panel med ganska stort "mellan rum" mellan planorna så det ser nästan ut som en lockpanel. Måtten är 120mm*22mm. Jag har försökt hitta liknande i byggandeln men inte lyckats. Har ni sett något liknande eller har ni tips på hur jag kan lösa det?
Christian-k: Hej, Ska hjälpa farsan byta fasaden i sommar och... Hans virke är väl inte helt hundra. Stämmer det att jag kan spackla större sprickor (förekommer på tillräckligt många för att de skall kosta en del att byta ut) Läste en del här ( https://renoverabostaden.se/renovera-fasad-stockholm/ )och det tycks inte vara ett problem, men tar gärna er åsikt i ämnet :) Tack på förhand
Hammarskallen: Dra på ordentligt med färg när du målar så täpper det igen hålen.
niyuley: [citat] [citat] Hej! Jag fick aldrig något riktigt svar, mer än att gå till ett sågverk och be dem tillverka brädor i de mått jag behövde. Jag löste det dock istället genom att ta bort panelen på en en hel långsida av huset, återanvända brädor därifrån där jag behövde lappa på andra sidan huset och sedan sätta 120mm panel på långsidan. När allt var målat sen gick det
johanlund77: [citat] Jag verkar ha startat 2 likadana trådar, här är bild: https://www.byggahus.se/forum/threads/knacka-loss-puts.420179/
neo11: Ja, köp vilket c bruk som helst. lågalkaliskt eller inte. Är så lite lapp så det spelar ingen roll.
neo11: Vet ju inte säkert hur det ser ut under, men det har ju inte behövts bruk där tidigare. Så ser ingen anledning att du skulle behöva lappa med bruk nu för att skydda något. Så jag tror att det bara är estetiskt.
schmunk: Tack för tipsen med tången. Det gick dock inte. Blir att kapa dem och sätta nya skruv verkar det som.