Sittställning
Hej

Jag har kanske begått mitt livs största misstag i tron om att jag kan allt.. har slammat huset med puts och murbruk B. Allt fäste super bra och jag har provat blåsa bort det med turbo munstycke med högtryckstvätt och jävlar va det sitter ! Super nöjd för nu är fasaden skyddad mot vår ohyra murbi.

https://www.combimix.com/se/produkter/fasad/murbruk/mur--putsbruk-m2-5

Efter lite samtal fram och tillbaka med frugan inser hon att vi borde slamma det igen med färgat bruk.

Nu ligger det lite i att köpa något form av filtningsbruk / säckaskurningsbruk som är färgat och då få en annan färg vi gillar och samtidigt behålla det helt diffusionsöppna. Men jag känner att detta är lite ny mark för mig då jag misslyckats att putsa ett par ggr nu. Så jag söker en lättare lösning som är ganska snabb och lätt att genomföra.

Jag funderar på att köpa denna och blanda i bruket o v slamma ovan på det gamla med lite mörkare toner bara. Färgat bruk kostar så mycket att detta känns som en bra lösning dock är jag rädd för färgskiftningar eftersom man måste vara så noga vid uppmätning... https://www.bauhaus.se/pigment-nitor-jarnoxidsvart-nr-318-1l

Slamma känns lätt och med färgat bruk så borde det vara det absolut lättaste av allt eller har någon smart en god idé ?


Hälsningar
En kille som trodde han kunde mura
 
N
Kan du inte bara måla det med kalkfärg?
 
N
Eller cd färg
 
Sittställning
N neo11 skrev:
Eller cd färg

Tja ja Jo det går säkert. Problemet jag har nu är att putsen inte fäster särskilt bra.. jag hör uppenbarligen något fel men kommer inte ihåg
 
N
Om det inte fäster ska du sluta direkt, behövs bilder på huset och kanske även bilder på produkten som inte fäster, eller är det murbruk 2,5 som inte fäster?
 
Sittställning
N neo11 skrev:
Om det inte fäster ska du sluta direkt, behövs bilder på huset och kanske även bilder på produkten som inte fäster, eller är det murbruk 2,5 som inte fäster?

Kanske ska berätta mer tydligt.

Jag tog mur och puts 2.5 och kvastar på i lös välling. Dagen efter drog jag på mur och puts c CSII på garaget och det fäste dunderbra.

Problemet dök upp när jag börja putsa på resten av huset.
Där jag slabbat på mur och puts b 2.5 veckor tidigare fick jag inte samma vidhäfta som på garaget.
När putsen blivit torr så fick jag som blåsor, eller typ som en tunn ficka luft bakom putsen precis där tegelsten är.

Ok tänkte jag.. det måste vara för det torkar för fort hmm .. jag vattnar en massa och provar igen.. pfft fick samma problem..

Just nu slabbar jag på mur puts b 2.5 med kvast igen för då får jag en vidhäfta iaf.


Fattar ju att jag hör nånting fel men det konstiga är att jag inte kommer på vad, annars brukar man kunna förstå sig på efter hand man testar saker men detta var verkligen svårt haha
 
  • Närbild av en vägg med bristande vidhäftning av puts, synliga kvastspår och en blåsbildning som ser ut som en luftficka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
Sittställning Forlowt skrev:
Kanske ska berätta mer tydligt.

Jag tog mur och puts 2.5 och kvastar på i lös välling. Dagen efter drog jag på mur och puts c CSII på garaget och det fäste dunderbra.

Problemet dök upp när jag börja putsa på resten av huset.
Där jag slabbat på mur och puts b 2.5 veckor tidigare fick jag inte samma vidhäfta som på garaget.
När putsen blivit torr så fick jag som blåsor, eller typ som en tunn ficka luft bakom putsen precis där tegelsten är.

Ok tänkte jag.. det måste vara för det torkar för fort hmm .. jag vattnar en massa och provar igen.. pfft fick samma problem..

Just nu slabbar jag på mur puts b 2.5 med kvast igen för då får jag en vidhäfta iaf.


Fattar ju att jag hör nånting fel men det konstiga är att jag inte kommer på vad, annars brukar man kunna förstå sig på efter hand man testar saker men detta var verkligen svårt haha
Där det blir blåsor är putsen dålig och måste petas bort, inget du gjort. Men den har släppt från underlaget tidigare. Återkomm med mer info varför du slamma.
 
Sittställning
Alltså den här grund slammningen fäster riktigt fint, kan köra högtryckstvätt utan att det släpper det minsta - med turbo munstycke!! :)
 
Sittställning
N neo11 skrev:
Där det blir blåsor är putsen dålig och måste petas bort, inget du gjort. Men den har släppt från underlaget tidigare. Återkomm med mer info varför du slamma.

Jo precis, har petat och hackat bort allt sånt och fyllt i och smetat i nytt. Ser ok ut, fäster bra helt plötsligt.

Hela projektet börja för att vi har haft invasion av murbi så tanken var att foga om, vilket jag ändå fick göra på vissa ställen.

Men när jag börja så tyckte jag att färgen på putsen var ganska charmig och vi bor lantligt så jag tyckte det passade bra in i miljön. Medveten om att man kan få lite frost skador dock .. men tja ! Vi gillar det.

Sen efter hand man kikar så ser man att det finns färgat bruk bl.a och börjar bli sugen på det.

Det jag undrar är varför det blir blåsor på viss ställe, själva grundningen sitter som berget men jag fattar inte riktigt vad som händer med blåsorna.
En idé var frost men den tanken gick bort när jag upptäckte att det inte var frost när jag gjorde på andra ställen.


Jag försöker frenetiskt hitta någon form av litteratur att läsa... Eller så fortsätter jag slabba med kvasten något lager till bara.

Att tillägga är att jag gör allt ensam.
 
N
Sittställning Forlowt skrev:
Kanske ska berätta mer tydligt.

Jag tog mur och puts 2.5 och kvastar på i lös välling. Dagen efter drog jag på mur och puts c CSII på garaget och det fäste dunderbra.

Problemet dök upp när jag börja putsa på resten av huset.
Där jag slabbat på mur och puts b 2.5 veckor tidigare fick jag inte samma vidhäfta som på garaget.
När putsen blivit torr så fick jag som blåsor, eller typ som en tunn ficka luft bakom putsen precis där tegelsten är.

Ok tänkte jag.. det måste vara för det torkar för fort hmm .. jag vattnar en massa och provar igen.. pfft fick samma problem..

Just nu slabbar jag på mur puts b 2.5 med kvast igen för då får jag en vidhäfta iaf.


Fattar ju att jag hör nånting fel men det konstiga är att jag inte kommer på vad, annars brukar man kunna förstå sig på efter hand man testar saker men detta var verkligen svårt haha
Man ska alltid förvattna, speciellt om det är tegel bakom, inge fel med vattenslang. Där putsen lossnat, dra på bruk med filtbräda eller baksidan av en slev eller med kanitz.
Slamma sen med plafondpensel som man doppar i vatten efter behov, men måste blivit lite hårt.
https://kakellagret.se/prod/plattsa...XpuFLdrSy4IyYQzCCbfaSAjUmkGHtg2AaAv11EALw_wcB
M 2,5 är ju b bruk som man egentligen murar med eller har nere på sockeln, ej helst på fasad.
Då är c bruk bättre
 
Sittställning
N neo11 skrev:
Man ska alltid förvattna, speciellt om det är tegel bakom, inge fel med vattenslang. Där putsen lossnat, dra på bruk med filtbräda eller baksidan av en slev eller med kanitz.
Slamma sen med plafondpensel som man doppar i vatten efter behov, men måste blivit lite hårt.
[länk]
M 2,5 är ju b bruk som man egentligen murar med eller har nere på sockeln, ej helst på fasad.
Då är c bruk bättre

Du har helt rätt, jag körde c bruk tidigare men när vidhäftningsbekymmer dök upp så provade jag B bruk igen.
Anledning till att jag körde B tunnt var för att få en bra grund att lägga c bruket på.

Lagningen är ganska exakt så jag gjort.

Jag gör typ som du beskriver förutom att jag idag drar på det med plafond pensel i lös välling direkt.

Vidhäftnings problemet vet jag inte varför jag får egentligen..

Det är alltså c bruket som jag inte får att fästa 100%.. blir inte klok på vad jag gör fel.

Kan jag dra på c puts 0-1mm i lös välling med kalkborste tror du eller bör jag byta strategi?
 
N
Du ska inte dra på lös välling alls, du ska förvattna och dra på bruk, och sen eftersalamma med plafonda.
Det du försöker gör är nästan omöjligt, ivarjefall att det blir bra.
 
Sittställning
N neo11 skrev:
Du ska inte dra på lös välling alls, du ska förvattna och dra på bruk, och sen eftersalamma med plafonda.
Det du försöker gör är nästan omöjligt, ivarjefall att det blir bra.
Jag förstår... Tror jag.

Problemet är att jag inte fattar vad som ger mig dålig vidhäfta.

saken är väl att jag inte riktigt fattat va slammat är, iaf inte 100..
 
N
Nu står jag i köket men allt bruk ska slås på, så det inte blir luftt bakom.
Och har man förvattnat för dåligt mot tegel så släpper allt bruk.
 
Sittställning
N neo11 skrev:
Nu står jag i köket men allt bruk ska slås på, så det inte blir luftt bakom.
Och har man förvattnat för dåligt mot tegel så släpper allt bruk.
Jag är tacksam för all info jag fått ska du veta :)

Jag drog på det med stålbrätte, kanske det är en del i felet dårå
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.