4 392 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Puts, tjocklek
Vi är mitt uppe i putsning av tegelfasaden. Använder Finja puts & murbruk C (tjockputs) och noterar att hantverkarna enbart har lagt på ca 6-8mm tjocklek på putsen.
Enl. info på nätet så ska tjockputs vara minst 1 cm, och enl. Finjas instruktioner är rek. skikttjock 10-12mm.
Vad kan hända om tjockleken enbart är 6-8mm, håller det sämre eller?
Enl. info på nätet så ska tjockputs vara minst 1 cm, och enl. Finjas instruktioner är rek. skikttjock 10-12mm.
Vad kan hända om tjockleken enbart är 6-8mm, håller det sämre eller?
Jag är inte murare, men har putsat en del hemma. Det känns lite tunt på tegel. Extra viktigt att vidhäftningen blir rätt med fuktat underlag, kanske en stänkning av tegeln innan putsning eller en nätarmering för hållfasthet.
Och att det hålla funkigt under torktid för att undvika krympsprickor.
Vet inte om någon murare håller med, men gör man så blir det bra och håller länge.
Och att det hålla funkigt under torktid för att undvika krympsprickor.
Vet inte om någon murare håller med, men gör man så blir det bra och håller länge.
Jag är inte heller murare men har både putsat en del själv och tagit del när andra arbetar.
Precis som OlssoniVallby skriver är det vidhäftningen som är det viktiga. Att stenen görs (lagom) fuktig innan bruket läggs på. Själva tjockleken skulle inte oroa mig om underlaget är tegelfasad så är det stabilt.
Blir en helt annan sak om ett trähus ska få ny tjockputs.
Precis som OlssoniVallby skriver är det vidhäftningen som är det viktiga. Att stenen görs (lagom) fuktig innan bruket läggs på. Själva tjockleken skulle inte oroa mig om underlaget är tegelfasad så är det stabilt.
Blir en helt annan sak om ett trähus ska få ny tjockputs.
Putsade om hela mitt hus för 6-7 år sen, är lekman och hade aldrig putsat tidigare. Använde Webers C-bruk, och underlaget var tegel på vissa partier och leca på andra.
Den gamla putsen hade gjort sitt, och jag knackade ner så gott jag kunde. Hur jag än gjorde så blev det såklart inte jämt underlag, utan det varierade. När jag sen putsade så blir de naturligt så att det på vissa ställen blev tjockare lager, och på andra ställen tunnare. Definitivt ner mot 5 mm på sina ställen, och kanske 20 mm på andra ställen.
Resultatet blev hur bra som helst, inga sprickor och inget som som släppt än. Så det är vidhäftningen som är viktig, mycket vatten och fuktigt underlag. Jag kom fram till att hellre spraya på för mycket vatten med vattenslangen, och sen vänta tills det dragit in eller droppat av, än att jobba på ett för torrt underlag!
PS. På delarna som var lecaunderlag så grundade jag först med A-bruk utblandat till en välling som jag blaskade på. Annars är det risk att man ser fogar och lecablock när väggen är fuktig.
Den gamla putsen hade gjort sitt, och jag knackade ner så gott jag kunde. Hur jag än gjorde så blev det såklart inte jämt underlag, utan det varierade. När jag sen putsade så blir de naturligt så att det på vissa ställen blev tjockare lager, och på andra ställen tunnare. Definitivt ner mot 5 mm på sina ställen, och kanske 20 mm på andra ställen.
Resultatet blev hur bra som helst, inga sprickor och inget som som släppt än. Så det är vidhäftningen som är viktig, mycket vatten och fuktigt underlag. Jag kom fram till att hellre spraya på för mycket vatten med vattenslangen, och sen vänta tills det dragit in eller droppat av, än att jobba på ett för torrt underlag!
PS. På delarna som var lecaunderlag så grundade jag först med A-bruk utblandat till en välling som jag blaskade på. Annars är det risk att man ser fogar och lecablock när väggen är fuktig.
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 463 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 463 inlägg
Är murare. Med grundning stockning puts så brukar man komma ut till 15-20 mm på tegel, och ska göra.R ravve007 skrev:
Även svårt att få det rakt annars. Minst 15 mm bör byggas, har aldrig hört mindre och tror att du får kortare livslängd då vattnet når teglet fortare. Större risk för frostsprägning, man ska ha 20mm puts.
Klicka här för att svara