Vi bygger fritidshus i havsnära läge på västkusten och vill ha en omålad träfasad som är (eller med tiden blir) grå. Fasaden måste tåla klimatet, vara (i princip) underhållsfri och hålla länge, och helst inte kosta en större förmögenhet…

Det finns ju ett gäng alternativ på träslag och behandlingar, t ex sibirisk lärk, termowood, superwood, ceder, tryckimpregnerat, vanlig gran, järnvitriol mm - inte så lätt att välja!

Vad är era tips och erfarenheter från olika träslag och behandlingar?
 
Vi valde obehandlad gran när vi började bygga för fem år sedan, men tyvärr måste vi ju vänta typ 20 år innan jag kan berätta om det var en bra idé eller inte.

Vi resonerade dock som så att det finns ju en del järnvitriolbehandlade hus i krokarna (också västkusten) och det är väl i princip att jämföra med obehandlat rent träskyddsmässigt. Funkar det för dem så borde det väl funka för oss. Har dock räknat med att byta utsatta bitar/sidor av panelen om kanske 20 år eller så. Då tänker jag att det är trevligt med helt obehandlat, som vi nästan kan slänga in i vedspisen när vi plockat ner den. Inget farligt avfall.
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.