Vi bygger fritidshus i havsnära läge på västkusten och vill ha en omålad träfasad som är (eller med tiden blir) grå. Fasaden måste tåla klimatet, vara (i princip) underhållsfri och hålla länge, och helst inte kosta en större förmögenhet…
Det finns ju ett gäng alternativ på träslag och behandlingar, t ex sibirisk lärk, termowood, superwood, ceder, tryckimpregnerat, vanlig gran, järnvitriol mm - inte så lätt att välja!
Vad är era tips och erfarenheter från olika träslag och behandlingar?