Fasad
Leaff: [citat] Det är Caparol färg, ca 18 år sedan förra målningen.
Vivktor r: Hej, hur gick det med detta OS1? Vart landade ni? Vi ska nu göra samma sak på vårt hus byggt 1909. Liggande / stående är det abslut finaste för dessa typer av hus enligt mig själv. // Mvh
ricebridge: Helt normalt. Träfasaden har förutom den rent estetiska funktionen bara till uppgift att skydda väggen mot olika former av mekanisk påverkan, som regn, cyklande barn som inte lärt sig bromsa, förlupna fotbollar, närgångna bilar mm mm. Den bidrar inte till att hålla värmen inne i huset, utan är ett tomt skal där luften flödar fritt, ungefär som formskrovet på en ubåt.
klaskarlsson: [citat] Borsta bort, ev slipa om det behövs på ställen, så borde det funka Just att du behandlar men ett medel som är avsett att gå in i träet borde underlätta, då det inte behöver fästa bara på ytan tycker jag...däremot kan det förstås bli färgskiftningar https://www.traguiden.se/om-tra/materialet-tra/traets-egenskaper-och-kvalitet/bestandighet1/ljusets-nedbrytning-av-tra/
krijo210: Vi har ett lättbetonghus putsat med STO Nordic och målat med STO Lotusan. Efter ca 7 år har det uppstått tunna trådsprickor i putsen som följer konturerna av lättbetongblocken. På insidan av huset har vi fått en stor ful fuktskada. [bild] Husleverantören säger att det är bara att måla. Känns inget vidare att fuktspärren till huset ska utgöras av målarfärg. Entreprenören som
Mjolnir: Hej, Ska måla vår träfasad och har några funderingar. 1) Tänkte använda Nitors Fasadtvätt, appliceras denna med tryckspruta? Framgår ej av produktbeskrivningen på nätet. 2) Skölja bort Nitor och skura med en hård tvättborste kopplad till vattenslang. Finns dekorativa planteringar nära fasaden på vissa ställen, allt medel som sköljs bort kommer ju rinna ner till dessa. Ska jag
heimlaga: Måste det matcha färgtekniskt? Jag tycker ni gott kan måla det nya diffussionsöppet och det gamla med plastfärg. Om 30-40 år har plastfärgen troligen fördärvat träet under och då blir det matchning när ni brädar om tillbyggnaden. Jag tycker träfiberbaserade vindskyddsskivor (till exempel Hunton eller Tuulileijona är bättre än vindduk. Då man öppnar en vägg med vindduk är
PatrikJo: Är det bara de där stumparna som ska plockas bort? Du kan ju prova, men jag misstänker att de kommer gå sönder. Men det ser väl ut att vara en standardprofil? Kommer kosta några hundralappar att sätta dit nytt. Måla kommer du ändå behöva göra, finns ingen chans att du får loss dem utan att skada färgen.
fremax: Då jag fogat mellan betongblock/övriga delar på byggen så har vi kört med Sika Pro HP / Sikaflex AT aldrig fått klagomål. Köp på korv och låna spruta så blir det mer ekonomiskt. Med vänlig hälsning, fremax
Ugglan57: Hej! Vi ska måla om vårt 50-talshus som är gult med svart plåttak. Vi vill behålla den gula färgen men är osäkra på vilken nyans vi vill ha. Är det någon som har ett gult hus med svart tak och vill dela med sig av bilder så att man kan få en känsla för hur olika nyanser av gult passar med ett svart tak. Framförallt ljusare gula färger mot svart tak har varit svårt för oss att
fribygg: Nä, gör inte hål i asfaboarden utan montera den nya panelen på samma sätt som den gamla
Microkatten: Nu vet jag inte konstruktionen på ett Honka stockhus, men tät plastfärg ökar riskerna att virket/nuvarande panel börjar ruttna. Det syns inte alltid att panel börjar ruttna under (plast-)färg, så skall du vara säker på att panelen är frisk måste du gå igenom den väldigt noggrant med kniv. Ny panel på den gamla kommer inte heller att öka ventilationen, och dessutom omöjliggör du
neo11: c- bruk eller kalk bruk, spelar ingen roll. kalkbruk är lättare för dig, men lite dyrare. Du kan lägga något över sprickan, duk eller något. Då drar inte sprickan med sig putsen om det fortsätter spricka.
Flugsmälla: Sådär ser även vår platta ut på några ställen. Antar att det bara är att fylla på med mer grus?
BosseHansson: Vad exakt är det för betonghålsten? Borde finnas guide från tillverkaren hur infästning skall göras. Om inte annat fråga vad de tycker du skall använda Taket i sig med den konstruktionen är betydligt mindre belastning på infästningen än de utan stänger.
Hamami: Vårt hus har ett inskjutet parti med någon form av fibercementskiva under våra fönster. Skulle vilja få bort det och flytta ut fönstren så fasaden blir mer enhetlig, tycker att det är fult och störande så som det ser ut idag. Problemet är att jag inte riktigt vet i vilken ände jag ska börja. Har pratat med de stora leverantörerna av helhetslösningar när det gäller fönster, som
BirgitS: [citat] Okej, jag kan tänka mig att det syns mer om det går från en kall kulör till en varm och där man också kan jämföra med andra hus, jämfört med en liten skillnad mellan två varma kulörer utan några jämförelseobjekt.
Leaff: Har ingen midjeplåt i dagsläget, men eftersom jag ändå ska byta några paneler så jag kan läka gärna montera plåt. Enklast borde väl vara att kapa av 25mm med sänksåg och skena på den övre röda panelen va? Lossa på bakre panelen, sticka upp och spika plåten och sen byta ut den grå panelen till en ny. [bild]
Bo arnold: Silikonfärg är en mineralisk färg gjord av kisel sol silikat har jag inte hört talas om men kanske är något liknande. Hammarlack är något helt annat gjord av silicone inte alls samma sort
4774: [citat] Hejsan Jag har inget svar på din fråga men satt just och tänkte på vad för typ av spruta, vilket tryck osv för att kunna enkelt måla ekonomi byggnader vi har med faluröd. Är denna optimal förutom din fråga?
TrädgårdsBjörnen: [citat] På den bilden kan inte jag lista ut om det är något tätskikt tyvärr. Gräver du dig ner bakom fotplåten kan du säkert se om det finns ett tätskikt där eller inte. Gällande sprickorna har jag tyvärr ingen aning. Lycka till med kommande balkongrenovering!
neo11: Allt rör sig, leder till små sprickor. Du behöver inte oroa dig för dina.
Marcus123: Vi ska i sommar byta panel på vårat hus och börjar fundera på om vi ska tilläggsisolera när vi ändå river ner gamla panelen. Det är ett gammalt hus från -39 så isoleringen i dagsläget är inte allt för bra. Är i stort sett en massiv plankvägg(kallas det så?) med någon cm kutterspån. Man har under 80 talet gjort en lite konstig tilläggsisolering som jag inte vet om den är helt
Liza B: Tack för att ni svarat. Era svar lugnar mig, Vi får se vad vi gör men kan då vänta och behöver inte ha så bråttom, det finns ju så mycket annat att göra.
useless: Bygger man nytt permanentboende idag så måste man uppfylla dagens krav på energihushållning. Det brukar vara svårt med enbart trä, men gör man det tillräckligt tjockt så funkar det. Kanske inte den billigaste eller smidigaste lösningen dock...
Helen111: [citat] Tack för tröstande ord, detta ska jag ta med mig. Och inte få panik utan ha lite is i magen vad gäller en del saker i allafall!
Utsliten och utdömd: Ja det ser bra ut förutom att du behöver sätta musband också Ska du sätta spikläkt med distanser genom isoleringen eller stående läkt mellan isolerskivorna?