I samband med en ommålning har jag upptäckt att en bit av husets fasadpanel har ruttnat på vårt 20-talshus. Jag hade tänkt ta loss den, men den är spikad under en list som går horisontellt längst upp. Jag har tagit bort en lockläkt, men jag är också osäker om jag behöver ta bort lockläkten även på den andra sidan för att få loss panelen.
En hel del av panelen är fortfarande i dugligt skick, men jag inser att det kommer inte att se bra ut om jag försöker täcka den tomma ytan med en bredare lockläkt, som lockpanel.
Ska jag bara skarva panelen precis ovanför skadan, eller försöka ta loss hela panelbrädan från under listen? Måste jag ta bort den andra lockläkten? Hade ni nöjt er med en bredare lockpanel?
Hur reparerar jag bäst denna skada?
En hel del av panelen är fortfarande i dugligt skick, men jag inser att det kommer inte att se bra ut om jag försöker täcka den tomma ytan med en bredare lockläkt, som lockpanel.
Ska jag bara skarva panelen precis ovanför skadan, eller försöka ta loss hela panelbrädan från under listen? Måste jag ta bort den andra lockläkten? Hade ni nöjt er med en bredare lockpanel?
Hur reparerar jag bäst denna skada?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du tar bort den andra lockläkten, det går inte att dra ut den skadade så du kan byta hela? Om inte så hade då jag ivf sågat av den precis under den horisontella och ersatt den där ifrån.U UltraKatty skrev:I samband med en ommålning har jag upptäckt att en bit av husets fasadpanel har ruttnat på vårt 20-talshus. Jag hade tänkt ta loss den, men den är spikad under en list som går horisontellt längst upp. Jag har tagit bort en lockläkt, men jag är också osäker om jag behöver ta bort lockläkten även på den andra sidan för att få loss panelen.
En hel del av panelen är fortfarande i dugligt skick, men jag inser att det kommer inte att se bra ut om jag försöker täcka den tomma ytan med en bredare lockläkt, som lockpanel.
Ska jag bara skarva panelen precis ovanför skadan, eller försöka ta loss hela panelbrädan från under listen? Måste jag ta bort den andra lockläkten? Hade ni nöjt er med en bredare lockpanel?
Hur reparerar jag bäst denna skada?
[bild] [bild]
Tack för ditt svar. Jag försöker ge mig på detta. Men nu har jag kommit till nästa skada.
Vi har två till paneler till som är skadade längst ned. Den tidigare ägaren har försökt göra något åt detta genom att täcka över hålet (och de ursprungliga panelerna) med extra paneler. Jag har tagit bort dem och nu sett att väggen bakom panelerna är rutten.
Hur lagar man det här?
Vi har två till paneler till som är skadade längst ned. Den tidigare ägaren har försökt göra något åt detta genom att täcka över hålet (och de ursprungliga panelerna) med extra paneler. Jag har tagit bort dem och nu sett att väggen bakom panelerna är rutten.
Hur lagar man det här?
Är det husets stående plank/stomme man ser som är ruttna nertill?
Är skadan gammal, dvs träet är torrt, eller beror den på lagningen med paneler som inte hållit tätt?
Om det bara är här som stommen är fuktskadad nertill så är det en lokal skada som inte är kritisk. Det är dock väsentligt att få på ny vindpapp och panel som håller tätt.
Var är skadan och hur ser väggen ovanför ut?
Om det är en stående plankstomme och panelbrädorna är spikade dikt an stommen, (bara asfapapp som vindtätning, ingen luftspalt), så går det att snedkapa dem och skarva in med nya bitar, eller så byter man hela panelbrädorna.
Är skadan gammal, dvs träet är torrt, eller beror den på lagningen med paneler som inte hållit tätt?
Om det bara är här som stommen är fuktskadad nertill så är det en lokal skada som inte är kritisk. Det är dock väsentligt att få på ny vindpapp och panel som håller tätt.
Var är skadan och hur ser väggen ovanför ut?
Om det är en stående plankstomme och panelbrädorna är spikade dikt an stommen, (bara asfapapp som vindtätning, ingen luftspalt), så går det att snedkapa dem och skarva in med nya bitar, eller så byter man hela panelbrädorna.
Ja, det är stående plank. Jag plockade bort mer under, och syllen var också rötskadad.
Tyvärr är syllen blöt, och jag vet inte ännu hela omfattningen av skadan. En fukmätare ger utslag till och med från husets insidan.
Jag har läst några trådar här nu om syllbyten, och bedömer att det är något vi bör ta in hjälp för.
Tack för din hjälp.
Tyvärr är syllen blöt, och jag vet inte ännu hela omfattningen av skadan. En fukmätare ger utslag till och med från husets insidan.
Jag har läst några trådar här nu om syllbyten, och bedömer att det är något vi bör ta in hjälp för.
Tack för din hjälp.
Aj då. Synnerligen trist. Beklagar.
Tur i oturen är väl att sådana gamla kåkar brukar vara robusta och relativt rättframma att reparera.
Håll oss gärna informerade om hur det utvecklar sig. Det är alltid lärorikt.
Utifrån bilden är det svårt att avgöra men är det så att sockeln går upp ovanför syllen?
Tur i oturen är väl att sådana gamla kåkar brukar vara robusta och relativt rättframma att reparera.
Håll oss gärna informerade om hur det utvecklar sig. Det är alltid lärorikt.
Utifrån bilden är det svårt att avgöra men är det så att sockeln går upp ovanför syllen?
Klicka här för att svara

